Hybricon höjer säkerhetsnivån för elbussar

Hybricon Bus Systems AB (publ) höjer säkerhetsnivån genom en egenutvecklad backupfunktion för elektrisk servostyrningspump

Hybricon erbjuder idag ett egenutvecklat system som säkerställer att elbussar behåller full styrservoförmåga även vid katastrofalt bortfall av högspänningssystemet.

Traditionella elbussar har idag servostyrningssystem som är beroende av att högspänningssystemet i bussen är i funktion. Vid urkoppling, kortslutning eller annat fel tappar traditionella elbussar sin servostyrningsförmåga, med hög olycksrisk som följd.

Efter 18 månaders avslutade tester, erbjuder Hybricon idag en servostyrningspump med backupfunktion för bolagets HAW-bussar.

-Systemet ger full servostyrning under flera minuter efter bortfall av högspänningssystemet. Det ger en ny nivå av säkerhet, även jämfört med traditionella bussars styrsystem. Utvecklings av detta system visar på vår ambition att ligga i den tekniska framkanten vilket stärker Hybricons varumärke, säger bolagets vd Jonas Hansson

Hybricon Bus Systems AB (publ), HYCO, utvecklar och tillverkar världens mest energieffektiva, rena och tysta system för bussburen kollektivtrafik. Företagets Ultrasnabbladdade ® bussar kan köras kontinuerligt dygnet runt på ren, elektrisk kraft. Hybricons huvudkontor, där företagets produktionsenhet också är belägen, finns i Holmsund utanför Umeå. Klimatet i denna relativa närhet till Polcirkeln utgör en perfekt testmiljö för köld-testning av företagets produkter. Energieffektivitet, ultrasnabb laddning och modulariserade nyckelkomponenter utgör tillsammans en uppsättning unika egenskaper för företagets bussar. Företaget har erfarna, finansiellt mycket starka huvud ägare.