Hybricon tecknar avtal med Ekova Electric a.s

Hybricon Bus Systems AB (publ) (”Hybricon”) har tecknat avtal med Ekova Electric a.s

Hybricons underleverantör av grundbussar AMZ har meddelat att de upphör med sin produktion på nuvarande ort i Polen, för planerad flytt av bussverksamheten och nystart i ett gemensamt bolag tillsammans med Polska Ursus Bus. Hybricon har valt att säkerställa aktuella leveranser via kompletterande leverantör.

Hybricon har förlagt produktion av grundbussar för innevarande HAW gen2 order hos Ekova. Även framtida produktion av Hybricon City Bus kommer att ske hos Ekova.

Det avtal som är slutet med det Tjeckiska bolaget Ekova Electric a. s., ger Hybricon en stabil leverantör, förbättrad intern kostnadseffektivitet och på sikt högre marginal. I och med att Ekova kommer att utföra större andel av produktionen, som tidigare låg på Hybricon, kommer personalkostnader att överföras från Sverige till Tjeckien, vilket medför högre marginal. För mer information om Ekova, se http://www.ekova.cz/en

-          Ekova är ett stabilt bolag med mycket god ekonomi samt lång erfarenhet av elektriska fordon. Vi har ett mycket bra samarbete och jag känner mig trygg i bolagets leveranskapacitet, säger Jonas Hansson vd Hybricon.

För vidare information hänvisar vi till periodrapporten för 9 månader.

Web: www.hybricon.se

Hybricon Bus Systems AB (publ), HYCO, utvecklar och tillverkar världens mest energieffektiva, rena och tysta system för bussburen kollektivtrafik. Företagets Ultrasnabbladdade ® bussar kan köras kontinuerligt dygnet runt på ren, elektrisk kraft. Hybricons huvudkontor, där företagets produktionsenhet också är belägen, finns i Holmsund utanför Umeå. Klimatet i denna relativa närhet till Polcirkeln utgör en perfekt testmiljö för köld-testning av företagets produkter. Energieffektivitet, ultrasnabb laddning och modulariserade nyckelkomponenter utgör tillsammans en uppsättning unika egenskaper för företagets bussar. Företaget har erfarna, finansiellt mycket starka ägare.