Styrelsen i Hybricon Bus system AB (publ) lämnar information om kommande företrädesemission.

Styrelsen beslutar att sista dag för handel med aktier med rätt att erhålla uniträtter är beslutad till 2017-03-09.

Styrelsen beslutar att första dag för handel med aktier utan rätt att erhålla uniträtter är beslutat till 2017-03-10.

Styrelsen beslutar att fastställa teckningstiden för units till 2017-03-15 – 2017-03-31.

Styrelsen beslutar att fastställa avstämningsdagen till den 2017-03-13.

Styrelsen beslutar att handel med uniträtter är bestämt till 2017-03-15 - 2017-03-29.

Styrelsen beslutar att handel med Betald Tecknad Unit (BTU) kommer att ske från 2017-03-15 till och med att emissionen registrerats vid Bolagverket.

Aktieägare kommer att tilldelas en (1) uniträtt för varje en (1) aktie de äger på avstämningsdagen, varje sådan uniträtt ger rätt att teckna två (2) units (primär företrädesrätt). Varje unit består av en (1) aktie och en (1) vederlagsfri teckningsoption,

Teckningskursen är fastställd till 1,20 kronor per unit.

Genom unitemissionen tillkommer maximalt 29 692 652 stycken aktier. I det fall teckningsoptionerna utnyttjas tillkommer maximalt 14 846 326 stycken aktier.

Aktiekapitalet ökas med maximalt 2 969 265,20 kronor, exkl teckningsoptioner. Om maximalt antal teckningsoptioner löses in under teckningstiden ökar aktiekapitalet med maximalt 1 486 632,60 kronor.

Bolaget tillförs 35 631 kSEK före kostnader i samband med emissionen vilka beräknats uppgå till   6 300 kSEK. I samband med emissionen så avser bolaget att kvitta upptaget lån om 4 000 kSEK till huvudägaren ReMod Invest AB.

Vid fulltecknad emission så ökar antal aktier från nuvarande 14 846 326 stycken till 44 538 978 stycken. Aktiekapitalet kommer att öka från nuvarande 1 484 632,60 kronor till 4 453 8897,80 kronor.

Beslut om vidhängande teckningsoption där en tecknad aktie i företrädesemission ger vederlagsfritt en teckningsoption. Lösenpriset är fastställt till 3 kr Styrelsen beslutar att fastställa att teckningstiden för optionen löper till och med 2018-09-29 samt att möjligheten med optionen teckna nya aktier ska ges vid fem tillfällen; 25-31 januari 2018, 26-30 mars 2018, 25-31 maj 2018, 25-31 juli 2018 och 24-28 september 2018.

Fredrik Jonsson, styrelseordförande, +46 (0)70 560 56 16
Dennis N Jensen, ekonomichef och IR-ansvarig, +46 (0)70 573 22 78

Vår affärsidé är att utveckla, sälja och leverera kollektivtransportsystem med Ultrafast charging® elbussar, samt därtill hörande eftermarknadstjänster. Hybricon bedriver egen produktion av strategiskt viktiga delar. Bolagets kunder utgörs främst av kommuner och kollektivtrafikoperatörer. Ambitionen med varumärket är att signalera hållbarhet och omsorg om miljön, i kombination med tekniskt kunnande. Hybricons aktie är noterad på AktieTorget med kortnamnet HYCO. Vänligen se även www.hybricon.se.

lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 februari 2017.