Personlighet allt viktigare än kompetens vid rekrytering

Hyper Island har frågat företag över hela världen vad de söker efter när de planerar de kommande årens rekryteringar. Undersökningen ”Tomorrow’s Most Wanted”, visar att personlighet, inte kompetens, kommer att avgöra vem som får de mest eftertraktade jobben samt att branschens största utmaning är att hitta rätt personer och lyckas behålla dem

Trenden är tydlig både bland Hyper Islands studenter som får jobb samt hos företagen i det globala nätverket.

Idag förändras förutsättningarna allt snabbare, vilket kräver att framgångsrika organisationer är lärande och anpassningsbara. För att lyckas med det är det viktigt att medarbetarna har rätt inställning och värderingar för att själva utvecklas i samma snabba takt. Mindre betydande är att de har specifika kompetenser som ändå snabbt blir inaktuella, säger Johanna Frelin, VD på Hyper Island.

På frågan hur avgörande olika faktorer är vid rekrytering svarade enbart 39 procent att kompetens var väldigt viktigt medan dubbelt så många, 78 procent, svarade att personliga kvaliteter var väldigt viktigt. 53 procent valde ” överenstämmelse med den interna kulturen” som väldigt viktigt. En annan intressant insikt är att den största utmaningen som företag står inför idag är att hitta, behålla och utveckla rätt medarbetare, vilket 20 procent svarade.

Rekryteringsansvariga har höga förväntningar på morgondagens talanger och önskar rekrytera de som har en unik kombination av kreativitet och drivkraft.

Man måste ha ett öppet sinne och viljan att utvecklas i takt med digitaliseringen. Har man lätt för att anpassa sig, en vilja att lära om, hitta nya vägar samt besitter förmågan att driva igenom sina idéer, då har man goda förutsättningar för en spännande plats i arbetslivet, säger Johanna Frelin.

Mer fakta från undersökningen:
Undersökningen gjordes i syfte att kartlägga företags kompetensbehov och stora utmaningar de kommande tre till fem åren. Ytterligare huvuddrag i resultatet visar att:

• Mest efterfrågade personliga egenskaperna: Driven 14 procent, kreativ 12 procent och öppensinnad 11 procent.

• Mest efterfrågade kompetenserna: Problemlösning 7 procent, Idéutveckling 6 procent, Creative Technology 6 procent.

• De största utmaningarna inför morgondagen: Hitta, behålla och motivera talang 20 procent, Den tekniska och digitala utvecklingen 10 procent, Innovation av produkter och service 9 procent.

Om undersökningen Tomorrow’s Most Wanted

Resultatet bygger på en undersökning som genomfördes på uppdrag av Hyper Island där drygt 500 respondenter med rekryteringsansvar inom kommunikation, teknik och affärsutveckling från hela världen deltog. Hyper Island hjälper företag och individer att proaktivt möta framtiden, dels genom rådgivning, dels genom YH-utbildningar med fokus på digitala media. Ta gärna del av undersökningen i sin helhet genom att kontakta oss.

Infograf finns att hämta på: http://www.hyperisland.com/community/news/tomorrow-s-most-wanted

För mer information, vänligen se www.hyperisland.com, eller kontakta:

Alexandra Jerselius, Global PR & Communications Manager, 0704-10 21 04, alexandra.jerselius@hyperisland.com

− Idag förändras förutsättningarna allt snabbare, vilket kräver att framgångsrika organisationer är lärande och anpassningsbara. För att lyckas med det är det viktigt att medarbetarna har rätt inställning och värderingar för att själva utvecklas i samma snabba takt. Mindre betydande är att de har specifika kompetenser som ändå snabbt blir inaktuella.
Johanna Frelin, VD på Hyper Island