Sverige först i Norden med masterutbildning inom digital transformation

− Fyller kunskapsklyfta för chefer

Hyper Island är en kreativ handelsskola som i närmare 20 år bedrivit utbildning med fokus på den digitala utvecklingen i samklang med dess påverkan på samhälle och konsumtionsmönster. Som första svenska utbildningsinstitut öppnar de i augusti 2015 även en digital universitetsexamen på masternivå.

− Det finns ett stort behov i Sverige av högre utbildning inom den digitala utvecklingen, speciellt bland företagsledare. Rekryteringsfirmor och undersökningar har visat på bristen av det i flera år, säger Johanna Frelin.

Det största skälet är okunskap och “strutsbeteende”.

− Många chefer tycker det här är läskigt och värjer sig mot det digitala. Man drar sig för att sätta sig in i det själv utan tänker att någon digital kunnig medarbetare kan komplettera företaget med rätt kompetens och förstår inte att det krävs kompetens på ledningsnivå för att styra företaget i rätt riktning.

2015 är det konsumenten som styr och ändrade konsumentbeteenden påverkar hela affärsmodeller och de som är vinnare är de som vågar satsa på innovation och nytänkande i digitaliseringens tecken.

− Som konsument, oavsett ålder, har vi redan ändrat beteende och vill ha information snabbt, interaktion och vara med i företagens utveckling av tjänster och produkter. Men som företagsledare finns det fortfarande en syn på att digitaliseringen är något som ligger utanför den riktiga affärsmodellen. Det är allvarligt, för de företag som inte ser potentialen kommer inte finnas kvar, fortsätter hon.

Hyper Island har utbildat på masternivå sedan våren 2012 i samarbete med Teesside University i Manchester. Efter erfarenheter från ett par klasser har man sedan exporterat programmet, först till Singapore och nu till Sverige.

Om MA Digital Media Management

Den viktigaste parametern för att lyckas är ändrat synsätt och attityd. Masterutbildningen är upplagd som en deltidsutbildning för att deltagarna ska kunna arbeta parallellt, vilket är en viktig del i Hyper Islands metodik - lärande genom upplevelser och praktik. En examen ger organisatorisk skicklighet inom ledarskap i förändring samt strategiskt tänkande, affärsutveckling, innovation och utveckling inom den digitala affärslogiken. Lärande från start-ups och användarorienterad design är också inslag som kompletterar utbildningen med nya insikter och perspektiv.

För mer information, besök www.hyperisland.com eller kontakta:

Alexandra Jerselius, Global PR & Communications Manager, Hyper Island, alexandra.jerselius@hyperisland.com, +46­-704-­102104

Hyper Island är en global utbildningsverksamhet med kreativitet och affärer i fokus, hängiven att hjälpa individer och företag att förändras med och se möjligheterna som skapas i den digitala evolutionen. Företaget grundades i Sverige 1996 och har ca 100 anställda i New York, Singapore, Manchester, London, Brasilien och Sverige. Hyper Island har mer än 20 000 alumni, i mer än 40 länder, från sina YH­-utbildningar och företagskurser. 2010 belönades Hyper Island med Nationalencyklopedins Kunskapspris inom kategorin näringsliv “för inspirerande och innovativ kunskapsspridning som gynnar Sveriges konkurrenskraft och entreprenörsanda”.

Näringslivet befinner sig i ett paradigmskifte som kan lösas med ett kunskapslyft. Företag och organisationer leds oftast av en icke-digital generation i ett läge då digital affärsutveckling är nyckeln till fortsatt existens. Trots att inflödet av “digital natives” ökar successivt, hänger inte företagen med. − Svenskt ledarskap saknar kompetensen att förvalta innovation och leda företagen in i den digitala världen. Vi ser att utbildning nu är avgörande och därför lanserar vi en masterutbildning med fokus på digital transformation, säger Johanna Frelin, vd Hyper Island.

− Svenskt ledarskap saknar kompetensen att förvalta innovation och leda företagen in i den digitala världen. Vi ser att utbildning nu är avgörande och därför lanserar vi en masterutbildning med fokus på digital transformation.
Johanna Frelin, VD Hyper Island
Det finns ett stort behov i Sverige av högre utbildning inom den digitala utvecklingen, speciellt bland företagsledare. Rekryteringsfirmor och undersökningar har visat på bristen av det i flera år.
Johanna Frelin