Hedin Bil tecknar sin största affär någonsin tillsammans med Mercedes-Benz Lastbilar Sverige

Hedin Bil säljer 80 Mercedes-Benz lastbilar till C-R Johanssons Åkeri AB. En affär med ett totalt värde om 200 miljoner SEK under tre år.

Göteborg, den 8 juni 2018

I.A. Hedin Bil AB har sålt 80 lastbilar av märket Mercedes-Benz till speditören GDLs dotterbolag C-R Johanssons Åkeri i Varberg. Detta är den största affären Hedin Bil och Mercedes-Benz Lastbilar gjort i Sverige någonsin.

”Jag är mycket stolt och glad över den här fina affären som visar att Hedin Bil, utöver person- och transportbilar, är en aktör att räkna med även inom lastbilssegmentet, där vi under de närmsta åren kommer att se en stadig tillväxt” säger Anders Hedin, Ägare och Koncernchef Anders Hedin Invest AB.

Flera andra tunga aktörer var med i upphandlingen, men det slutgiltiga valet föll på lastbilarna från Mercedes-Benz. En avgörande faktor är den bevisade lägre driftkostnaden av Mercedes-Benz lastbilarna kontra konkurrenternas. Tack vare en referensaffär där GDLs dotterbolag Helsingborg Transport & Logistik AB fick 15 stycken Mercedes-Benz lastbilar levererade av Hedin Bil våren 2017, har man kunnat mäta driftskostnaderna noga under ett år. Serviceintervallerna, förbrukningen och driftsäkerheten hos Mercedes-Benz lastbilar bevisade sig vara mycket fördelaktigt för speditören.

Fler avgörande faktorer var Hedin Bils förmånliga serviceavtal som ger en kostnadskontroll och transparens för kunden samt det faktum att Hedin Bil presenterade ett flexibelt och unikt upplägg.

”Tack vare en riktigt bra presentation, hårt arbete och flexibilitet från Hedin Bils sida, samt den höga kvalitén och låga driftskostnaderna hos lastbilarna från Mercedes-Benz känner vi oss riktigt nöjda över den här affären” säger Henrik Holm, VD GDL.

Björn Janström, Märkeschef för Mercedes-Benz Lastbilar på Hedin Bil säger: ”Detta har varit en komplex affär, men tack vare ett nytänkande och bra samarbete med KAM avdelningen hos Mercedes-Benz generalagent har vi alltså gjort vår största affär någonsin. Nu ser vi fram emot att kunna presentera liknande upplägg för fler kunder och öka Mercedes-Benz marknadsandelar i Sverige”.

Aktiebolaget I.A. Hedin Bil (publ)

Emma Andersson, Kommunikationschef Anders Hedin Invest, tel 0707-936053, emma.andersson@hedinbil.se
Fredrik Wahrolén, PR- och kommunikationschef Mercedes-Benz Sverige, tel 0706-268471, fredrik.wahrolen@daimler.com

I.A. Hedin Bil är en av nordens största privatägda bilåterförsäljare. I portföljen finns ett 30-tal varumärken och bolaget tillhandahåller fullservice för såväl privat- som företagskunder. Finansiering, service och försäkring är några av de komponenter i den helhetslösning som erbjuds. Hedin Bil är representerat på mer än 90 platser i Sverige, Norge och Belgien. Försäljningen 2017 uppgick till 12,7 miljarder SEK och antalet anställda var drygt 2700. www.hedinbil.se