IAR Systems avser att ta fram utvecklingsverktyg för den växande RISC-V-marknaden

embedded world 2018, Nürnberg, Tyskland – 27 februari 2018 – IAR Systems meddelar att företaget har gått med i RISC-V Foundation som driver utveckling och spridning av processorarkitekturen RISC-V. IAR Systems har sett en ökande efterfrågan bland sina kunder på att erbjuda sina ledande utvecklingsverktyg med stöd för RISC-V, och svarar nu genom att meddela att de avser att leverera IAR Embedded Workbench med stöd för RISC-V.

Inbyggda system kan behöva olika avancerade processorer. Dessa skillnader kan förenklat delas in i 8-, 16- och 32/64-bitarsarkitekturer, där 32/64-bitars är de mest avancerade och där Arm är ledande. RISC-V är precis som Arm en 32/64-bitarsarkitektur men bygger på öppen källkod. Medlemmar i RISC-V Foundation driver gemensamt utvecklingen av arkitekturens specifikationer och ekosystem.

”Vi är väldigt glada över att välkomna IAR Systems som medlem i RISC-V Foundation”, säger Rick O’Connor, Executive Director, RISC-V Foundation. ”IAR Embedded Workbench är ett populärt utvecklingsverktyg som används av utvecklare av inbyggda system över hela världen. Att IAR Systems blir en del av ekosystemet kring RISC-V är ytterligare bevis på ökad användning och acceptans av RISC-V inom vår bransch.”

”Tekniken och ekosystemet kring RISC-V utvecklas just nu i snabb takt och det pågår mycket intressant innovation med koppling till arkitekturen”, kommenterar Anders Holmberg, Director of Corporate Development, IAR Systems. ”Vi har kunder som undersöker möjligheten att använda RISC-V i kommande utvecklingsprojekt och de har uttryckt ett behov av kommersiella verktyg med professionell teknisk support. Därför har vi nu valt att gå med i RISC-V Foundation för att kunna erbjuda våra utvecklingsverktyg för RISC-V och även skapa ny potential på marknaden.”

IAR Systems förväntar sig att kunna leverera utvecklingsverktyg för RISC-V under 2019.

IAR Systems erbjuder programvara för programmering av processorer i inbyggda system. Programvaran gör det möjligt för företag världen över att skapa nutidens produkter och framtidens innovationer. Sedan 1983 har IAR Systems lösningar säkerställt kvalitet, tillförlitlighet och effektivitet i utveckling av över en miljon produkter, bland annat inom fordonsindustri, industriautomation, medicinteknik, konsumentelektronik och Internet of Things. Företaget har huvudkontor i Uppsala och sälj- och supportkontor över hela världen. IAR Systems Group AB är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap. Mer information finns på www.iar.com.