IAR Systems uppdaterar sina ledande utvecklingsverktyg för 8051-baserade mikroprocessorer

Uppsala, Sverige – 19 november 2013 – IAR Systems lanserar idag en uppdaterad version av utvecklingsverktygen IAR Embedded Workbench för 8051. Verktygen, som är populära inom 8051-världen, omfattar en komplett verktygskedja med stöd för en mängd olika mikroprocessorer från ett antal olika tillverkare, såsom Atmel, Intel, Infineon, NXP, Silicon Labs och Texas Instruments. Version 8.30 som släpps idag innehåller utökat stöd för en mängd olika nya device samt nya integrationsmöjligheter och nytillagda funktioner.

Även om komplexiteten i olika applikationer ökar och marknaden har sitt fokus på kraftfulla 32-bitarsprocessorer byggs fortsatt många applikationer på 8051. Tekniken är väl beprövad och passar utmärkt i lösningar som omfattar exempelvis trådlösa funktioner. IAR Systems väljer därför att fortsätta satsa på verktyg för 8051 och därmed bekräfta sitt engagemang i att kontinuerligt leverera världsledande utvecklingsverktyg oavsett vilken mikroprocessor, 8-, 16- eller 32-bitars, som utvecklare väljer.

Den nya versionen av IAR Embedded Workbench för 8051 innehåller bland annat ny funktionalitet för integrationer som gör det möjligt för utvecklare att importera filer från externa kodgenereringsverktyg till IAR Embedded Workbench. Stöd för Infineons DAVE kodgenerator har också lagts till i den nya versionen. Bland de nya devicestöden finns bland annat mikroprocessorer från Silicon Labs, AXSEM, Evatronix, Prolific och Fairchild.

Mer information och gratis testversioner av verktygen finns på www.iar.com/ew8051.

### Ends

Editor's Note: IAR Systems, IAR Embedded Workbench, C-SPY, visualSTATE, The Code to Success, IAR KickStart Kit, I-jet, I-scope, IAR and the logotype of IAR Systems are trademarks or registered trademarks owned by IAR Systems AB. All other products are trademarks of their respective owners.

För ytterligare information kontakta: Stefan Skarin vd och koncernchef IAR Systems Group AB:

e-post: stefan.skarin@iar.com

IAR Systems grundades 1983 och är en av de ledande leverantörerna i världen av programvara för programmering av processorer i inbyggda system.  Programvaran används av över 19 000 företag för att programmera processorer som styr produkter inom till exempel industriautomation, medicinteknik, konsumentelektronik och fordonsindustrin. IAR Systems tillför värde till organisationer som utvecklar inbyggda system. Vi tillhandahåller verktyg och tjänster som gör att utveckling av inbyggda system blir snabb, effektiv och pålitlig. Detta gör att våra kunder över hela världen kan leverera bättre produkter snabbare till sina marknader.  IAR Systems är noterat på NASDAQ OMX med tickern IAR.

Taggar: