IAR Systems tecknar nytt avtal med Samsung Electronics, Korea till ett initialt värde av 4,5 Mkr IAR Systems meddelar att ett nytt avtal ingåtts med Samsung Electronics Co., Ltd, Korea till ett initialt värde om ca 4,5 Mkr. Avtalet omfattar utveckling och licensiering av en ny IAR Embedded Workbench vilken baseras på den senaste teknikplattformen från IAR. Den nya produkten från IAR skall stödja den framgångsrika 8-bitars mikroprocessorn SAM8 från Samsung. I avtalet ingår även köp av ett hundratal programlicenser. Bekräftelse av långsiktigt samarbete IAR har samarbetat med Samsung under flera år och avtalet förstärker relationen ytterligare. Affären är även intressant i ett längre strategiskt perspektiv då Samsung på kort tid avancerat till andra plats i en sammanställning över världens största chiptillverkare. Samsung är ett internationellt företag med ca 174 000 anställda som omsatte 119,5 miljarder USD. Marknaden i regionen Asia Pacific beräknas uppvisa stark tillväxt redan under innevarande år medan övriga marknader som USA, Japan och Europa uppvisat fortsatt svag efterfrågan. "Det är naturligtvis vår förhoppning att Samsungs framgång i regionen och på världsmarknaden även skall komma IAR tillgodo i form av ytterligare nya affärer", säger Tomas Wolf, VD, IAR Systems AB. Avtalet med Samsung Electronics indikerar även att IAR´s nya teknikplattform kan komma att bli lika framgångsrik som de föregående. Om IAR Systems IAR Systems, noterat på OM Stockholms Fondbörs O-lista, är ett av världens ledande företag vad avser programvaror för programmering av mikroprocessorer för inbyggda system. IAR Systems har verksamhet i Sverige, Danmark, England, Tyskland, Japan och USA. IAR´s produktportfölj omfattar programmeringsverktyg såsom kompilatorer och debuggers, specialanpassade verktyg för utveckling och test av Bluetooth-tillämpningar samt grafiska programmeringsverktyg. Med grafiska programmeringsverktyg avses verktyg som understödjer programmeringen av en mikroprocessor med hjälp av symboler och diagram, och som dessutom genererar programkod automatiskt till skillnad från vid traditionell programmering. Genom detta går produktutvecklingen snabbare samtidigt som användaren uppnår en förbättrad kvalitet. För ytterligare information om IAR besök www.iar.com eller kontakta Tomas Wolf, VD tomas.wolf@iar.se, 0708-320 870, 018-167800 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/08/20020808BIT00620/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/08/20020808BIT00620/wkr0002.pdf