Expert knyter samman sin verksamhet med IBS Virtual Enterprise

Expert knyter samman sin verksamhet med IBS Virtual Enterprise Expertbutikerna, en av Sveriges största hemelektronikkedjor , har tecknat avtal om installation av IBS nya programvara, Virtual Enterprise. Systemet gör det möjligt att integrera och effektivisera Expertkedjans verksamhet och samordna kundorder-, inköps- och logistikprocesserna. Expert använder redan idag IBS affärssystem ASW i sin centrala verksamhet för distribution, ekonomistyrning och kundlojalitet. En uppgradering av ASW tillsammans med Virtual Enterprise gör att Expert får total kontroll på hela varuförsörjningskedjan från leverantör till konsument. - Med IBS applikationslösningar kommer vi att kunna möta de framtida krav på snabba förändringar som vår bransch hela tiden utsätts för, säger Perc Brodén, VD för Expert Invest. Virtual Enterprise kommer att snabba upp alla våra processer, reducera kostnader och öka vår kundservice. Det är ett nytt, mycket intressant koncept för att effektivisera och samordna detaljhandelskedjor, där vi kan lägga över mycket av butikernas arbete med lagerhantering, inköpsuppföljning och artikelstruktur centralt med hjälp av Virtual Enterprise, säger Perc Brodén. - De nya systemen innebär även att central lagerhållning kan effektiviseras liksom ekonomiflöden och lönsamhetsuppföljning. Vidare kan lagerhållningen i butikerna reduceras liksom i centrallagret. För att hjälpa våra butiker att svara på kundfrågor kommer vi också att öppna ett call center, där olika databaser kopplas samman med hjälp av Virtual Enterprise, säger Perc Brodén. Expert, med 236 butiker i Sverige inriktade på hemelektronik, foto och multimedia, omsätter ca 2,8 miljarder kronor. IBMs konsultorganisation - IBM Global Services - kommer att tillsammans med IBS installera Virtual Enterprise hos Expert. Systemen kommer att börja tas i drift under oktober. - Detta första avtal är ett resultat av vårt fördjupade samarbete runt IBS Virtual Enterprise, ett samarbete som vi har stora förhoppningar på både i Sverige och globalt. Vi ser ett stort behov för den här typen av lösningar hos många företag, säger Urban Nordström, chef för IBM Global Services i Sverige. - Det här är en mycket intressant order för IBS, säger Staffan Ahlberg VD för IBS. Den visar hur Virtual Enterprise kan hjälpa våra kundföretag att reducera kostnader och förbättra kundservicen. Här finns en stor potential inom många branscher, säger Staffan Ahlberg. För mer information, vänligen kontakta: Staffan Ahlberg, VD, IBS AB Perc Brodén, VD, Expert Invest Tel: +46 (0)8 627 2420, +46 Tel: +46 (0)13 288 632, +46 (0) (0)70 627 2420 708 930 567 staffan.ahlberg@ibs.se perc@expert.se Magnus Wastenson, Thomas Enzell, VD, IBS Sverige Marknadsdirektör, IBS AB Tel: +46 (0)8 627 2362, +46 Tel: +46 (0)8 627 25 15, (0)70 561 4640 +46 (0)70 627 25 15 thomas.enzell@ibs.se magnus.wastenson@ibs.se IBS är en världsledande leverantör av integrerade lösningar för handel och varuförsörjning. IBS primära målgrupp är medelstora och större grossister samt säljande och tillverkande dotterbolag inom internationella koncerner, särskilt inom läkemedel, elektronik, fordonsindustri, maskiner och utrustning, industriförnödenheter samt konsumentkapitalvaror. AMR Research har identifierat IBS som den ledande leverantören av programvara och tjänster för supply chain execution. IBS har ca 5 000 kunder, bland dem Volvo, Miele, Nautor Swan, Galexis, Ciba Vision, Maxell, ABB, Expert, Cartier och Lear Corporation. IBS-koncernen omsätter ca 2,6 miljarder kronor, har 2,250 anställda och dotterbolag i 22 länder. IBS är noterat på Stockholmsbörsen ("IBS B"). För mer information, besök www.ibs.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/21/20020321BIT00430/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/21/20020321BIT00430/wkr0002.pdf