IBS förvärvar bolag i Schweiz

IBS förvärvar bolag i Schweiz IBS har förvärvat 75% av aktierna i sin affärspartner i Schweiz, Hostettler Informatik AG. Företaget har 53 medarbetare, kontor i Bern och Zürich och ett hundratal kunder. Hostettler är inriktat på programvaror och konsulttjänster för bland annat e-business, distribution och Customer Relations Management. Hostettlers företagsledning behåller 25% av aktierna, med en option för IBS att köpa in även dessa aktier. - Schweiz är en intressant och växande marknad med många stora och internationella företag, säger IBS VD Staffan Ahlberg. Vi har sedan länge haft ett mycket positivt samarbete med Hostettler som med goda resultat sålt och installerat IBS programvaror i Schweiz. Företagets grundare, Roland Hostettler, kvarstår som VD i det nya bolaget. Hostettler Informatik AGs kunder finns främst inom läkemedels-, finans-, livsmedels- och textilbranschen. Efter detta företagsköp har IBS nu egna operativa dotterbolag i 20 olika länder. Förvärv av kvalitatetsinriktade affärspartners är en viktig del i IBS strategi för att ge en god och långsiktig service till våra kunder. För mer information: Staffan AhlbergVD IBS AB +46-8-627 2420 +46-70-6272420 Magnus Wastenson Marknadsdirektör +46-8-627 2515 +46-70- 6272515 Christina Wågström Investor Relations +46-8-627 2460 +46-70-6272460 IBS AB med huvudkontor i Stockholm är noterat vid Stockholms Fondbörs. Koncernen är en av världens ledande leverantörer av affärssystem och konsulttjänster. Företaget, som omsätter ca 3 miljarder kronor, har ca 2 400 medarbetare och ca 5 000 kunder i över 40 länder. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00180/bit0002.pdf