IBS gör storsatsning inom elektronisk handel

IBS gör storsatsning inom elektronisk handel IBS, en av världens ledande leverantörer av affärssystem, skapar ett nytt företag, IBS NetCommerce. IBS fokuserar härigenom sitt kunnande inom rådgivning, grafisk design, e-handelssystem, Internet-kommunikation och drift av Webbhotell. Företaget planerar att rekrytera ett hundratal nya medarbetare. - Vi har sett att många Internetbolag har svårt att hålla den tekniska och affärsmässiga kompetens som krävs för att integrera e-handelslösningar med bakomliggande affärssystem, säger IBS VD Staffan Ahlberg. - IBS strategi fokuserar på nästa fas i Internetutvecklingen, som hanterar de stora volymer affärstransaktioner från företag till företag över Internet. Den här modellen med spjutspetsbolag inom Internet håller vi även på att bygga upp internationellt. Den första fasen i Internetutvecklingen har dominerats av konsumentinriktad information och handel inom områden som bank, försäkringar, resor, böcker, hemelektronik och kläder. Det är främst inom dessa konsumentområden som Internetbolagen har sina kunder för att där utveckla skräddarsydda system med varierande nivå av integrering till de bakomliggande affärssystemen. Nästa fas i Internetutvecklingen, som har väsentligt större potential än den första, är inom handeln mellan företag. Här är det inte bara fråga om att visa produkter och ta order, utan även involvera hela flödet av transaktioner mellan företag och dess kunder, leverantörer och samarbetspartners. Det gäller bl.a. inköp, logistik, försäljning, leveransplanering, eftermarknadsservice och kundvård. Många av dessa transaktioner är ännu ej elektroniska eller integrerade. Därför kan många företags IT-system inte kommunicera utan manuella mellansteg. - Här har våra kunder en enorm potential för ökad konkurrenskraft och rationaliseringar. Det kan beskrivas som en korsbefruktning av e-business och supply chain management, säger Peter Hörwing, VD för IBS svenska marknadsbolag. IBS NetCommerce kommer att samarbeta med IBS olika enheter inom området affärssystem. Av IBS 2 300 anställda arbetar redan idag ett stort antal med olika Internet-relaterade projekt, främst med att installera IBS webbintegrerade e-handelslösningar i affärssystemet ASW, men även med lösningar baserade på Lotus Domino, IBM net.commerce och Microsoft. IBS har ca 4 800 kunder i 40 länder som nu vill integrera sina försäljnings- och logistikprocesser genom elektronisk handel och digital kommunikation. Befintliga och nya kunder, som främst återfinns inom området business-to-business, kräver säkra och effektiva e- handelslösningar som är direkt integrerade med affärssystemet. För mer information: Staffan Ahlberg VD IBS AB +46-8-627 2420 +46-70-6272420 Magnus Wastenson Marknadsdirektör +46-8-627 2515 +46-70-6272515 Peter Hörwing VD IBS Sverige +46-8-627 2300 +46-70-5593660 IBS AB med huvudkontor i Stockholm är noterat vid Stockholms Fondbörs. Koncernen är en av världens ledande leverantörer av affärssystem och konsulttjänster. Företaget, som omsätter ca 3 miljarder kronor, har ca 2 300 medarbetare och ca 4 800 kunder i över 40 länder. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/13/20000113BIT00300/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/13/20000113BIT00300/bit0002.pdf