IBS köper finländskt IT-bolag

IBS köper finländskt IT-bolag IBS har förvärvat 90% av aktierna i Progma OY, ett finskt IT-bolag inom området datakonsulttjänster, facility management, ASP och Internet. Progma har 20 anställda och ett 30-tal kunder. - Det här förvärvet förstärker IBS starka position på den finska marknaden, säger Staffan Ahlberg, VD för IBS AB. Vi får totalt 150 anställda på 8 orter i Finland. Vi kan nu ta hand om kundernas hela behov av datatjänster och support. Vi kan sköta allt från så kallat facility management, som innebär att vi i egna lokaler tar ett helhetsansvar för drift, utveckling och underhåll, till så kallat Applications Service Providing (ASP), där vi hyr ut våra programvaror för drift och distribution via Internet. - Denna marknad växer snabbt och många, speciellt medelstora företag, önskar lägga ut drift och underhåll till externa leverantörer. På detta vis får de reducerade kostnader och en enda leverantör ansvarig för såväl programvara, tjänster, underhåll som drift, säger Magnus Wastenson, marknadsdirektör på IBS AB. För mer information: Staffan VD IBS AB +46-8-627 +46-70- Ahlberg 2420 6272420 Magnus Marknadsdire +46-8-627 +46-70- Wastenson ktör 2515 6272515 IBS AB med huvudkontor i Stockholm är noterat vid Stockholms Fondbörs. Koncernen är en av världens ledande leverantörer av affärssystem och tillhörande konsulttjänster. Företaget har ca 2 300 medarbetare och 4 800 kunder i 40 länder. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/04/20000104BIT00250/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/04/20000104BIT00250/bit0002.pdf