IBS och IBM samarbetar om e-business

IBS och IBM samarbetar om e-business IBS och IBM har slutit ett avtal som innebär ett världsomfattande samarbete kring e-business. Bland annat kommer IBS få tillgång till IBMs kompetens inom e-business samt aktivt sälja och marknadsföra IBMs programvaror. IBS kan på så sätt leverera kompletta e-businesslösningar med fokus på skalbarhet, flexibilitet och tillgänglighet. -Samarbetet med IBM ger IBS en stark plattform för satsningen på e- business och Internetbaserade business-to-business-lösningar. För IBS kunder innebär det nya avtalet med IBM att vi stärker vår ställning som "one-stop-shop" för affärssystem, inklusive e-businesslösningar, hårdvara och tjänster. IBS kommer också att kunna erbjuda kunderna ännu bättre support och service på IBMs produkter, säger Staffan Ahlberg, VD för IBS. - IBMs e-businessprodukter och IBS fokus på affärssystem och Supply Chain Management, är en slagkraftig kombination som kommer att säkra båda företagens framgång i den nya ekonomin, säger Massimo Bonciani, VD för IBM Programvaror i Europa, Mellanöstern och Afrika. IBS är en ledande internationell leverantör av affärssystem. IBS utvecklar och levererar affärssystemet ASW över hela världen samt erbjuder IT- tjänster kopplade till affärssystem e-business. ASW är ett komplett och integrerat system som hanterar ett företags alla affärsprocesser och affärskontakter, med fokus på Supply Chain Management och CRM (Customer Relations Management). IBS och IBM har haft ett framgångsrikt samarbete under en längre tid. IBS använder IBMs server AS/400 samt marknadsledande databas DB2 för sitt affärssystem ASW. Nu förstärks detta samarbete ytterligare, med fokus på IBMs programvaror för e-business. IBS, som är en IBM Independent Software Vendor (ISV), kommer nu att aktivt marknadsföra, sälja och integrera IBMs programvaror Net.Commerce, WebSphere Application Server, Lotus Domino Server och Lotus Notes-klienter i sina kundlösningar. Förutom samarbetet kring marknadsföring och försäljning, får IBS även tillgång till IBMs tekniska expertis och utvecklingsprojekt inom e- business. IBS AB med huvudkontor i Stockholm är noterat vid Stockholms Fondbörs. Koncernen är en världsledande leverantör av affärssystem och konsulttjänster. Företaget, som omsätter ca 3 miljarder kronor, har ca 2 400 medarbetare och ca 5 000 kunder i över 40 länder. För mer information Staffan Ahlberg, CEO, IBS Christina Wågström, IR-ansvarig, IBS Tel: 08-627 24 20 eller 070-627 24 Tel: 08-627 24 60 eller 070-627 24 60 20 e-post: staffan.ahlberg@ibs.se e-post: christina.wagstrom@ibs.se Jonas Karlsson, ansvarig ISV, IBM Barbro Lådö, presschef, IBM Tel: 08-793 51 96 eller 070-793 51 Tel: 08-793 47 10 eller 070-793 47 10 96 e-post: jonask@se.ibm.com e-post: barbro_lado@se.ibm.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/26/20000126BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/26/20000126BIT00190/bit0002.pdf