IBS Virtual Enterprise knyter samman Scribonas nordiska verksamhet

IBS Virtual Enterprise knyter samman Scribonas nordiska verksamhet IBS har tecknat avtal med Scribona om Virtual Enterprise, IBS nya programvara för koncernsamordning. Virtual Enterprise är ett verktyg som gör det möjligt att integrera koncernens samlade nordiska verksamhet och samordna kundorder, inköp och logistikprocesser. Scribona förstärkte nyligen sin ledande position som nordisk distributör av dataprodukter genom förvärvet av den norska koncernen PC Lan, med en omsättning på 6 miljarder kronor och verksamhet i Sverige, Norge och Danmark. Scribona, som efter förvärvet omsätter ca 16 miljarder kronor använder redan idag IBS ASW-system för distribution och ekonomistyrning. Den sammanlagda ordern är värd ca 50 miljoner kronor. Med Virtual Enterprise öppnas möjligheter till integration av IT-system och processer där IBS ERP-system utgör en viktig byggsten. IBS kommer även att ta över delar av drift och underhåll av Scribonas IT-stöd. I Scribonas nya distributionscenter i Århus kommer IBS affärssystem att ersätta nuvarande ERP system. "Det här är ett effektivt sätt för oss att integrera och effektivisera vår verksamhet och knyta ihop olika leverantörer och kunder i varuförsörjningskedjan," säger Tom Ekevall Larsen, VD för Scribona Distribution. "Med IBS nylanseringar inom både ASW och Virtual Enterprise kan vi nu ytterligare reducera kostnader och öka vår kundservice." Vidare tar IBS över driften av Scribonas servrar, som framöver förläggs till IBS driftcentral i Linköping. IBS har redan tagit över personal från Scribona för att arbeta med drift, underhåll och användarstöd. "Som distributör av IT-produkter arbetar Scribona i en starkt konkurrensutsatt bransch med höga transaktionsvolymer. Det här är ett bra exempel på hur IBS system och tjänster hjälper våra kunder att utnyttja synergier mellan dotterbolag och effektivisera sin verksamhet," säger Staffan Ahlberg, VD för IBS. För mer information, vänligen kontakta: Magnus Wastenson Staffan Ahlberg Thomas Enzell Marknadsdirektör, IBS AB VD, IBS AB VD, IBS Sverige AB Tel: +46 (0)8 627 2515 Tel. +46 (0)8 627 2420 Tel. +46 (0)13 246526 Mob: +46 (0)70 627 2515 Mob. +46 (0)70 627 2420 Mob. +46 (0)70 magnus.wastenson@ibs.se staffan.ahlberg@ibs.se 5614640 thomas.enzell@ibs.se IBS AB, med huvudkontor i Stockholm, är noterat på Stockholmsbörsen. Koncernen är en världsledande leverantör av Internet-baserade programvaror och tjänster för handel och varuförsörjning för stora och medelstora företag. IBS har ca 2 250 medarbetare och ca 5 000 kunder i mer än 40 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/04/20011204BIT00370/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/04/20011204BIT00370/bit0001.pdf