Lars Thunell ny ordförande efter Claes Dahlbäck

Lars Thunell ny ordförande efter Claes Dahlbäck Lars Thunell, VD och koncernchef i SEB, tar över ordförandeklubban efter Claes Dahlbäck i IBX, nordens ledande leverantör av elektroniska inköpslösningar och privata marknadsplatser. Anledningen till att Claes Dahlbäck lämnar ordförandeposten är att han vill fokusera mer på sin roll som ordförande i Investor. Claes Dahlbäck kommer dock att finnas kvar i företaget som strategiskt stöd. Lars Thunell är en naturlig arvtagare som följt IBX utveckling genom sina positioner i SEB och b- business partners. - Jag har under två år lett IBX som dess ordförande och sett hur bolaget har utvecklats från ett litet startup företag med ett fåtal kunder och ett fåtal anställda i slutet av år 2000 till idag ett företag etablerat i hela Norden, med över 200 kunder, 70 anställda och mer än 70 mEuro i månatlig transaktionsvolym, säger Claes Dahlbäck. Jag kvarstår som senior advisor till styrelsen och VD, och lämnar med varm hand över rodret till Lars. - IBX har utvecklats mycket positivt sedan starten och hör till de få undantag bland företag som satsat på elektronisk handel och lyckats, säger Lars Thunell. De har också lyckats etablera en stark grund i Norden och slutit avtal med flera stora organisationer, nu senast i Finland och Fortum. Deras kunnande om handel mellan företag och deras tekniska plattform har radikalt förändrat inköpsprocesserna inte bara för alla de företag som anslutit sig till IBX utan även för industrin i stort, säger han. - Lars Thunell har ett stort affärsmässigt och industriellt kunnande och vi är mycket stolta över att han väljer att bli styrelseordförande för IBX, säger Hans Ahlinder, VD IBX. Samtidigt som vi har nått våra utsatta mål finns det många utmaningar för oss såväl nationellt som internationellt och därför känns det extra värdefullt med en så erfaren och internationellt respekterad ledare som Lars Thunell. Vi har också förmånen av att Claes Dahlbäck finns kvar som stöd i vårt företag, så vi har två starka kompetenser vilket ger oss god tillförsikt inför framtiden, avslutar Hans Ahlinder. Lars H Thunell är född 1948 och är verkställande direktör och koncernchef i SEB. Andra styrelseuppdrag är som ledamot i Akzo Nobel, b- business partners, Näringslivets Börskommitté och Svenska Bankföreningen. För mer information var vänlig kontakta: Hans Ahlinder, koncernchef IBX Telefon: 0705-13 65 79 E-post: hans.ahlinder@ibx.se Mats Oretorp, marknadschef IBX Telefon: 0701-81 42 02 E-post: mats.oretorp@ibx.se Om IBX, Integrated Business Exchange IBX erbjuder lösningar för elektronisk handel med indirekt material och tjänster såsom kontors- och IT-utrustning, verktyg och förbrukningsmaterial samt konsulttjänster. Företagets lösningar effektiviserar sälj- och köpprocesser elektroniskt och bidrar därmed till att sänka köp- och säljkostnader för företag. IBX har 20 köpande och cirka 200 leverantörsföretag anslutna, bl.a. Canon, Ericsson, Volvo, Dell, Eterra och Interflora. Målet är att bli en av Europas ledande handelsplattformar inom området. IBX är resultatet av ett gemensamt initiativ med Ericsson, SEB, b-business partners och Novo Nordisk som ägare. För mer information om IBX besök www.ibx.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/15/20020712BIT00570/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/15/20020712BIT00570/wkr0002.pdf