Nyemission ger IBX 45 MSEK

Nyemission ger IBX 45 MSEK IBX genomför en nyemission på sammanlagt 45 miljoner kronor till två av IBX nuvarande ägare, b-business partners och SEB. Kapitaltillskottet bidrar till att expansionstakten i Norden ökar, och möjliggör därmed bland annat utveckling av nya tjänster för handel med ytterligare kategorier av indirekta material, däribland konsulttjänster. IBX kommer också att intensifiera utvecklingen av nya verktyg för e-handel, som exempelvis auktioner. Handeln på IBX marknadsplats har ökat snabbt sedan driftstarten i januari 2001 och är nu uppe i en årlig handelsvolym på drygt 3 miljarder SEK. - Kapitaltillskottet gör att vi bland annat kan intensifiera utvecklingen av nya tjänster och verktyg för handel såsom auktioner och inköp av konsulttjänster. Genom att vi kan erbjuda fler tjänster ökar IBX tillväxtmöjligheter väsentligt. Vi ser också ett ökat intresse för elektroniska inköpslösningar. En effektiv hantering och styrning av företagets inköpsprocesser, som leder till minskade kostnader, är ett sätt att möta konjunkturavmattningen, säger Hans Ahlinder, VD för IBX. - IBX har på kort tid etablerat sig som den ledande marknadsplatsen i Norden. b-business partners har varit med sedan starten, och nu när företaget är redo att ta nästa steg känns det därför både naturligt och spännande för oss att vara delaktiga i den fortsatta utvecklingen, säger Anders Grudén, Managing Director b-business partners. - Vi är positiva till att IBX intensifierar satsningen på nya e- handelslösningar. Jag ser stora fördelar för SEB och våra kunder. Företag behöver ständigt nya lösningar för att hitta dolda kostnader och frigöra kapital, säger Gerth Svensson, chef för E-business strategy på SEB Merchant Banking. För mer information var vänlig kontakta: Mats Oretorp, marknads- och informationsdirektör, IBX, 0701-81 42 02, mats.oretorp@ibxnordic.com Hans Ahlinder, VD, IBX, 0705-13 65 79, hans.ahlinder@ibxnordic.com Anders Grudén, Managing Director, b-business partners, 0708-345 910, anders.gruden@b-bp.com Gerth Svensson, chef E-business strategy, SEB Merchant Banking, 070-763 93 15, gerth.svensson@seb.se Om IBX, Integrated Business Exchange IBX erbjuder en elektronisk marknadsplats för handel med indirekt material och tjänster såsom kontors- och IT-utrustning samt konsulttjänster. Företagets marknadsplats effektiviserar sälj- och köpprocesser elektroniskt och bidrar därmed till att sänka köp- och säljkostnader för företag. IBX har fyra köpande företag anslutna, bl a Ericsson och Volvo. På leverantörssidan finns cirka 90 företag anslutna, bl.a. Canon, Dell, Eterra och Interflora. Målet är att bli en av Europas ledande elektroniska marknadsplatser inom området. IBX är resultatet av ett gemensamt initiativ med Ericsson, SEB, b-business partners och Novo Nordisk som ägare. För mer information om IBX besök www.ibxnordic.com. Om b-business partners b-business partners (www.b-bp.com) är ett ledande Europeiskt riskkapitalbolag. Företagets målsättning är att bygga framgångsrika företag och uppnå betydande finansiell avkastning genom att investera i teknologibaserade business-to-business företag. b-business partners är en ny modell för riskkapital, där portföljföretagen kan dra nytta av den kunskap och erfarenhet som finns hos de 700,000 medarbetarna i det unika nätverk av företag som består av: Investor AB, ABB, SEB, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, Hewlett-Packard, Saab, Sandvik, SKF, Stora Enso och WM-data. b-business partners investeringskapital uppgår till E1 miljard, och företaget har kontor i Amsterdam, München, London, och Stockholm. Styrelsemedlemmar är Börje Ekholm (ordförande), Managing Director, Investor AB; Jörgen Centerman (vice ordförande), President och CEO, ABB; Marcus Wallenberg, President och CEO, Investor AB; Lars Thunell, President och CEO, SEB; Jouko Karvinen, Executive Vice President, ABB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00300/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00300/bit0001.pdf