ICA Gruppen slutför försäljning av Kjell & Company

ICA Gruppens försäljning av sin 50-procentiga ägarandel i Kjell & Company till FSN Capital har slutförts, enligt det avtal som offentliggjordes den 16 april 2014. Köpeskillingen uppgår till 630 Mkr kontant. Avyttringen medför en reavinst om ca 440 Mkr, efter avdrag för kostnader, och redovisas under andra kvartalet 2014.

ICA Gruppen gjorde under fjolåret en utvärdering av portföljbolagen parallellt med att en ny non-food-strategi för koncernen togs fram. Som ett resultat av utvärderingen beslutades om att inleda en avyttringsprocess av Kjell & Company. I bokslutskommunikén för 2013 redovisas innehavet i Kjell & Company i posten tillgångar till försäljning.

ICA Gruppen, tidigare Hakon Invest, har varit ägare i Kjell & Company sedan 2006, då 50 procent av bolaget förvärvades av grundarna. Sedan investeringen gjordes har Kjell & Company vuxit från 15 butiker med 255 Mkr i årlig omsättning till 75 butiker med 931 Mkr i omsättning under 2013.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: 010-422 5252

Informationen är sådan som ICA Gruppen AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande fredagen den 23 maj 2014 kl 13.00.

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 400 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge samt de tre baltiska länderna. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. I koncernen ingår även de helägda portföljbolagen Forma och inkClub, samt de delägda portföljbolagen Cervera och Hemtex. För mer information se www.icagruppen.se