ICA Gruppen startar innovationshubb kallad ICAx

Innovationshubben ICAx ska förstärka ICA Gruppens förmåga att använda digital teknik för att förbättra kunderbjudandena i och mellan gruppens olika bolag. Inom hubben kommer man arbeta med egna digitala utvecklingsprojekt, strategiska samarbeten med andra företag samt potentiellt även med förvärv. Målsättningen med satsningen är att snabbare kunna utveckla digitala tjänster till ICA Gruppens olika bolag och stärka ICA Gruppens digitala ekosystem.

Målsättningen är att ICAx ska leverera 3 - 6 nya projekt per år och också på ett strukturerat sätt tillvarata interna idéer inom hela ICA Gruppen.

-  Vi vill kombinera det stora företagets stabilitet, resurser och kundbas med snabbheten från start-up världen. Genom att skapa en separat enhet som fokuserar på innovation och utveckling samt strategiska digitala samarbeten med andra företag, kan vi snabbare utveckla tjänster som förbättrar vårt kunderbjudande. Vi är beredda att göra betydande investeringar för att ta fram tjänster som skapar kundfördelar. Målsättningen är att kunderna redan i slutet av året kommer få se nya tjänster som drivits fram i hubben, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

ICAx kommer att ledas av Samuel Young, som närmast kommer från rollen som vd på bolaget Smart Video men har lång erfarenhet inom ICA. Samuel kommer att rapportera till Peter Muld som är Chief Digital Officer på ICA Gruppen.

ICA Gruppen AB (publ) är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. I koncernen ingår även Hemtex. För mer information se icagruppen.se