ICA Gruppen tecknar avtal med Ocado om ny e-handelslösning

ICA Gruppen ingår, genom ICA Sverige, samarbetsavtal med brittiska e-handelsföretaget Ocado Group PLC och kommer att använda bolagets e-handelsplattform och teknologi för högautomatiserade e-handelslager. Avtalet ger förutsättningar för att förbättra ICAs kunderbjudande och effektivisera e-handeln inom livsmedel och på sikt också för fler produktområden.

ICA Sverige investerar under åren 2018 - 2022 cirka 600 MSEK i en helautomatiserad e-handelslösning, som inkluderar det brittiska e-handelsföretaget Ocados teknologi och e-handelsplattform särskilt utvecklad för dagligvaror. Under 2018 är investeringen cirka 200 MSEK. Projektet kommer att innebära investeringar inom ICA Fastigheter på cirka 500 MSEK.

Ocado har en världsledande e-handelsplattform för dagligvaror och har funnits på den brittiska marknaden sedan år 2000. Sedan tidigare har Ocado samarbetsavtal med andra dagligvaruföretag i Storbritannien, Kanada och Frankrike.

-        Nu lägger vi grunden för nästa generations e-handelserbjudande och vi får en viktig pusselbit på plats för att förverkliga våra digitala ambitioner för hela ICA Gruppen. Vi har idag branschens mest effektiva processer för fysisk handel, och genom det här avtalet kan vi skapa de mest effektiva lösningarna även för e-handel, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

ICA Sverige kommer under 2021 byta till Ocados e-handelsplattform och kommer att bygga ett nytt högautomatiserat lager för e-handel i Stockholmsregionen som förväntas vara färdigt under 2022. Avtalet ger exklusivitet i Sverige och de baltiska länderna givet att ICA lever upp till vissa tillväxtmål.

-        Avtalet innebär att Ocado kommer att anpassa sin världsledande e-handelsplattform till ICAs affärsmodell med fria handlare. Samtidigt drar vi nytta av att Ocado kommer att fortsätta utveckla sin plattform till sig själva och flera andra ledande dagligvaruföretag. Ett automatiserat e-handelslager gör att vi kan ge kunderna ett bredare utbud och bättre leveranser, samtidigt som det effektiviserar ICAs logistikflöden, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

-        Vi är stolta och glada över samarbetet med ytterligare ett av Europas ledande dagligvaruföretag. ICA är redan framgångsrika och innovativa, men med Ocados smarta plattform får ICA-butikerna möjlighet att ge ännu bättre service, bekvämlighet och värde till sina kunder. Vår flexibla, skalbara modullösning är unikt väl förberedd för att möta de nya utmaningar som samarbetet kommer att kräva och den kommer att hjälpa ICA att leverera sina online-ambitioner, säger Luke Jensen, CEO på Ocado Solutions.

Övergången till ny e-handelsplattform medför en nedskrivning relaterad till ICAs nuvarande e-handelsplattform. Nedskrivningen på ca 80 MSEK kommer att belasta ICA Gruppens nettoresultat i andra kvartalet 2018.

Avtalet med Ocado förändrar inte ICA Sveriges befintliga affärsmodell där varje ICA-handlare äger kundrelationen.

Telefonmöte för press- och analytiker: En telefonkonferens med anledning av transaktionen kommer att hållas av ICA Gruppens vd Per Strömberg och ICA Sveriges vd Anders Svensson onsdag den 2 maj kl. 10:00 på +46 8 566 426 95. Presentationen kan även följas på www.icagruppen.se.