ICA Gruppens hållbarhetsrapport för andra kvartalet 2017

Fortsatt minskning av växthusgaser och nytt cirkulärt system för minskat matsvinn.

-  I kraft av vår storlek har vi ett stort ansvar, men därutöver ser vi också tydligt att ett bra hållbarhetsarbete driver tillväxt. Vi ser det i våra siffor och det visas även i flera oberoende studier. Företag med ett bra hållbarhetsarbete är i genomsnitt lönsammare och levererar högre avkastning till sina aktieägare, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

Läs mer i hållbarhetsrapporten om bland annat:

• ICA Gruppens utsläpp av växthusgaser minskade under perioden juli 2016–juni 2017 med 41 procent jämfört med basåret 2006.
  • Fortsatt ökad försäljning av miljömärkta, ekologiska och etiskt märkta produkter i ICA Sveriges centrala sortiment. Sammantaget ökade försäljningen under perioden juli 2016–juni 2017 med åtta procent jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Ny förpackning minskar matsvinn. Genom att byta förpackning på stora delar av köttsortimentet möjliggörs avsevärt längre hållbarhet och även bättre smak.
  • Matsvinn blir fisk i cirkulärt system. Svinn från potatis blir foder åt insekter som i sin tur blir foder åt röding under ICA Sveriges varumärke.
  • Apotek Hjärtat har under våren gått över till plastkassar tillverkade av sockerrör, vilka vid förbränning ger 85 procent mindre fossilt koldioxidutsläpp än vad oljebaserade kassar gör.