ICA Gruppens hållbarhetsrapport för första kvartalet 2018

En av ICA Gruppens strategiska prioriteringar för 2018 är att driva hållbarhetsarbetet ”För en god morgondag med fokus på hälsa och klimat”. Under första kvartalet gjordes flera insatser i linje med detta.

-  Vi har under det gångna kvartalet fortsatt arbetet med att minska vår egen klimatpåverkan. Det är glädjande att se att vi ligger i linje med de mål vi satt. Vår egen påverkan är viktig, men störst effekt får vi om vi även lyckas inspirera våra kunder till mer hållbara val. Som ett led i detta arbete lanserade vi i början av april det digitala verktyget ”Mitt klimatmål”, som skapar en unik möjlighet för ICA-kunder att följa klimatpåverkan från sina matinköp, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

Läs mer i hållbarhetsrapporten om bland annat:

•  Utsläppen av växthusgaser fortsatte under kvartalet att minska. Sedan basåret 2006 har utsläppen minskat med 54 procent. Minskningen beror till största delen på energieffektiviseringar och övergång till förnybara bränslen och förnybar el i den svenska verksamheten samt fortsatta investeringar i förnybar el inom Rimi Baltic.
  •  Nytt hållbarhetsmål antaget – och justering av tidigare mål.
  •  Minskning av andelen socker med 30 procent i läsk, saft och fruktdryck som säljs under ICA Sveriges egna varumärke.
  •  Instiftande av två nya priser i syfte att lyfta entreprenörskapets betydelse.
  •  Flera initiativ för ökad integration och minskade klyftor mellan stad och landsbygd.
  •  Lansering av mentorprogram för kvinnliga butiksmedarbetare med handlarambitioner.