ICA Gruppens strategiska prioriteringar 2017

ICA Gruppens styrelse har fastställt företagets strategiska prioriteringar för 2017. Prioriteringarna skall skapa fortsatt lönsam tillväxt och underlätta samarbete och synergier mellan olika verksamheter inom ICA Gruppen.

ICA Gruppen har fem långsiktiga strategiska teman som sätter riktningen för verksamheten; kundupplevelse, varumärke & lojalitet, enkelhet, medarbetare och hållbarhet.

Utöver de dessa långsiktiga teman identifieras varje år ett antal mer kortsiktiga gemensamma prioriteringar. Dessa ska skapa fortsatt lönsam tillväxt för ICA Gruppen och underlätta samarbete och synergier mellan olika verksamheter. De strategiska prioriteringarna målsätts och följs upp.

Två av prioriteringarna för 2017 är nya och några har justerats för att anpassas till kommande års möjligheter och utmaningar.

ICA Gruppens strategiska prioriteringar för 2017 kan sammanfattas i tio punkter:

• Säkra konkurrenskraftiga priser och en rättvisande prisuppfattning
  • Implementera nya strategier med stärkta kunderbjudanden för ICA Special, Hemtex och ICA Banken
  • Skapa ett ledande omnikanalerbjudande tvärs över ICAs verksamheter och plattformar
  • Stärka butiksnät och koncept med fokus på storstad, convenience och hälsa (ny)
  • Ytterligare stärka vår position i Baltikum
  • Utveckla ledande CRM baserat på det gemensamma svenska lojalitetsprogrammet
  • Öka stabilitet och effektivitet i hela värdekedjan, med fokus på logistik och butiksdrift
  • Öka snabbhet och förbättra projektleverans genom nya arbetssätt
  • Förbättra arbetssätt för prestation, karriär och utveckling samt öka förändringsförmågan (ny)
  • Stödja kundernas hållbara val och driva en klimatsmart verksamhet

Denna information är sådan information som ICA Gruppen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande onsdagen 14 december 2016, kl 08:45.

ICA Gruppen AB (publ) är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. I koncernen ingår även Hemtex. För mer information se icagruppen.se