ICA och GEN-PEP ska hjälpa unga att leva hälsosammare

ICA engagerar sig i den nya organisationen GEN-PEP som arbetar för att barn och ungdomar ska få möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Syftet med organisationen är att sprida kunskap och engagemang kring barn och ungdomars hälsa. ICA kommer arbeta för att hjälpa unga att göra hälsosamma val, och inspirera dem att äta bättre och röra sig mer.

-       Ohälsa är ett av de största samhällsproblemen och vi måste börja med barnen. ICA har arbetat i femton år med projektet ”Kompis med kroppen” där elever får lära sig mer om frukt och grönt. Genom vårt engagemang i GEN-PEP får vi ännu mer kraft i arbetet att få fler unga att leva hälsosamt, säger Per Strömberg, Koncernchef ICA Gruppen.

Under hösten startar ICA tre större initiativ:

ICA lanserar Skolklassikern tillsammans med En Svensk Klassiker och Crescent
I Skolklassikern deltar elever i årskurs 4-6. De ska med gemensam kraft få ihop till sträckorna i En Svensk Klassiker. Skolklassikerns syfte är att inspirera till rörelseglädje och en sund livsstil - på barnens och pedagogernas villkor. Skolklassikern består liksom den ’’traditionella klassikern’’ av grenarna cykling, löpning, simning och längdskidåkning.

Vi lanserar ’’GEN-PEP frukt och grönt’’
Initiativet syftar till att få barn och ungdomar att äta frukt och grönt vid minst fem tillfällen varje dag. Vid höstens skolstart lanserar ICA frukter i mindre storlekar, anpassade för barn och ungdomar, med GEN-PEP som avsändare. Det handlar om äpplen, päron, apelsiner och småcitrus. Genom satsningen hoppas ICA kunna inspirera både föräldrar och barn att äta mer frukt och grönsaker.

Hjälp med ett hälsosamt sortiment till idrottscaféer
Via ICAs onlinehandel kommer ett väl avvägt sortiment som är både energigivande, nyttigt och gott att kunna köpas av idrottsföreningar. Utvecklingen av detta startar under 2017.

Om GEN-PEP
GEN-PEP är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa. GEN-PEP arbetar för att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Founding partners till GEN-PEP är Carl Bennet AB, CS Stiftelse för Nästa Generation, Familjen Erling Perssons Stiftelse, ICA, Kronprinsessparets Stiftelse, Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond och Telia. Läs mer om GEN-PEP på www.gen-pep.se Instagram: @gen.pep , Twitter: @gen_pep , Facebook: Gen-Pep , #genpep

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

ICA Gruppen AB (publ) är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. I koncernen ingår även Hemtex. För mer information se icagruppen.se