ICA Sverige finansierar lokalt hållbarhetsarbete i utvecklingsländer

ICA tar nästa steg i hållbarhetsarbetet och skriver som första nordiska dagligvaruaktör avtal med IDH, the Sustainable Trade Initiative, för att utan mellanhänder delfinansiera hållbarhetsprojekt i utvecklingsländer och göra social skillnad på plats hos leverantörer.

– Vi vill hjäpa våra kunder att göra hållbara val för att bidra till en positiv utveckling i omvärlden. Det är en prioriterad fråga för både ICAs kunder och för ICA, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige.

ICA har länge arbetat med att säkra produkter och leverantörer i högriskländer med hjälp av revisioner och certifieringar, men har små möjligheter att härleda vilken nytta inköpen gör lokalt.

– Vi vill veta att pengarna verkligen går tillbaka till den by där odlaren finns. Genom att samarbeta med IDH kan vi vara med och delfinansiera utvecklingsprojekt i samarbete med ICAs leverantörer. Det sker via en premie på utvalda egna märkesvaror inom frukt- och grönt på den svenska marknaden, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetschef ICA Sverige AB.

Nästa steg i samarbetet blir att titta på vilka produkter inom ICAs frukt- och gröntsortiment som kan vara lämpliga och sedan identifiera lokala samarbetspartners och välja projekt att stödja. Det kan röra sig om hållbart jordbruk, att stödja hälsoinsatser eller utbildningsfrågor. Ambitionen är att under senare delen av året presentera de produkter som ska delfinansiera projekten. I avtalet åtar sig ICA också att till 2020 ha socialt reviderat samtliga frukt- och gröntleverantörer, vilket är i linje med ICAs egna mål.

OM IDH
IDH, the Sustainable Trade Initiative, arbetar för ökad hållbar handel genom samarbeten med företag, statliga institutioner, regeringar och andra intressenter. Med 18 program för hållbar handel arbetar IDH för en långsiktig förändring av råvarumarknaden och att därmed förbättra livssituationen för lokala jordbrukare, bidra till en minskad miljöpåverkan och stödja det lokala samhället i utvecklingsländer. Läs mer på www.idhsustainabletrade.com

ICA Gruppens presstjänst, telefon: 070 253 66 60

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 400 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge, Estland, Lettland och Litauen. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. I koncernen ingår även de helägda portföljbolagen Forma och inkClub, samt de delägda portföljbolagen Cervera, Hemtex och Kjell & Company. För mer information se www.icagruppen.se