ICAs kapitalmarknadsdag; Förstärker en ledande position

Idag, den 14 december 2017, arrangerar ICA Gruppen en kapitalmarknadsdag i Stockholm. På programmet står bland annat en genomgång av gruppens strategiska prioriteringar och mål, ICA Gruppens hållbarhets- och digitaliseringsarbete samt genomgångar av verksamheten i Rimi Baltic och ICA Sverige.

ICA Gruppens ledning träffar idag finansanalytiker, bankrepresentanter och media för att presentera företagets strategier, syn på marknaden och satsningar. Under dagen kommer ICA bland annat att berätta om investeringsnivån för 2018.

- Var och en av verksamheterna inom ICA Gruppen har på egna meriter byggt ledande positioner på sina respektive marknader. Fokus framöver är att använda den koncernstruktur vi har satt och nyttja bredden i ICA Gruppen för att förenkla kundernas vardag. Bland annat genom att bygga ekosystem utifrån olika kundbehov, säger Per Strömberg, vd för ICA Gruppen.

- ICA-butikernas e-handel växer i snabb takt och vi har hittills i år haft en e-handelsförsäljning på över en miljard. Vi närmar oss därmed på flera platser volymer där det är mer effektivt med centrala e-handelslager. Vi kommer att öppna e-handelslager i storstadsregionerna och först ut blir ett manuellt lager i Stockholm som vi driver själva. Exakt tidpunkt för när vi startar denna verksamhet kommer vi att återkomma om, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

För att säkerställa en långsiktig tillväxt kommer ICA Gruppen att fortsätta med en hög investeringstakt. Investeringarna (Capex) under 2018 bedöms bli 3,5 miljarder SEK. Investeringarna för 2017 beräknas bli något lägre än den bedömning ICA Gruppen tidigare har lämnat och förväntas uppgå till cirka 3 miljarder SEK vid utgången av året.

Bland annat ökar ICA Gruppen investeringar i IT och fortsatt digitalisering i samtliga bolag, i den nya verksamhet ICAx och förbättrade lojalitetstjänster. Men ICA Gruppen fortsätter också att investera i apoteks- och butiksnätverket samt i att bygga ut Rimi Baltics huvudlager.

Under 2018 förväntas butiksetableringarna ligga på ungefär samma nivå som i år. Rimi Baltic förväntas öppna 6–8 nya butiker, Apotek Hjärtat förväntas öppna 9-13 nya apotek och ICA Sverige 10-14 nya butiker under 2018.