Claes-Göran Sylvén prisar tre hållbara entreprenörer

Claes-Göran Sylvéns entreprenörsfond delar årligen ut priser till aktörer som har utvecklat idéer och visat på ett framstående entreprenörskap inom handeln. I år prisades tre personer och initiativ under ICA-handlarnas Dag på Waterfront i Stockholm.

Fonden är inspirerad av ICA-handlare Claes-Göran Sylvéns stora intresse för entreprenörskap. Den skapades 2014 i samband med att Claes-Göran Sylvén återvände till handlaryrket i Norrtälje efter flera år som vd på ICA-handlarnas Förbund. Fonden är ett erkännande för det arbete han gör för ICA och Sveriges ICA-handlare. Priserna, delas ut för tredje året i rad, och kan tilldelas enskilda personer, företag eller grupper.

Pristagare externt: Karma
Motivering: Hållbarhet är lönsamhet. Det kan årets externa entreprenörspristagare skriva under på genom sin start-up idé som kopplar ihop konsumenter och företag i en cirkulär modell i den så viktiga matsvinnsfrågan. I stället för att soptunnor fylls med matsvinn fungerar Karmas tekniska plattform som en oumbärlig mellanhand för butiker som vill hitta nya kunder till mat de inte längre får sälja. De fyra unga entreprenörernas idé kan redan summera fler goda handlingar än vad de flesta av oss får till under hela våra liv.

Pristagare ICA-koncernen: Peter Hägg, Brand engagement manager, ICA Sverige
Motivering:

Årets pristagare inom ICA-koncernen kan man ibland möta utanför ICAs huvudkontor med ett leende på läpparna. Kanske har hen just förankrat en idé som innebär att 10 000-tals kilo ”Rescued Fruit” blir till juice. Eller ingett mod, i rätt forum, att testa laserteknik som sparar vår planet 100-tals kilometer plastfilm. Peter Hägg utmärker sig genom att leda sina, och kollegornas, hållbara och hälsofrämjande idéer till ett stort genomslag hos konsument och med stor nytta för ICA.

Pristagare ICA-handlare: Daniel Özer, ICA Nära Vallby, Västerås
Köpman och uppmärksammad förebild i lokalt entreprenörskap  som med ett omfamnande ledarskap stärker relationerna med såväl medarbetare som kunder som vore de hemma i det egna vardagsrummet. Hittar ständigt nya affärsmodeller, med rötter i butiken, och utmanar lokala konkurrenter genom att inkludera såväl start-up-bolag som ungdomar i utanförskap och middagshungriga kunder i sitt team. Daniel Özer tror på människan och har förmågan att kombinera mod med träffsäkra framtidsvisioner.

ICA-handlarnas Förbund är medlemsorganisation för Sveriges ICA-handlare och direkta majoritetsägare till börsnoterade ICA Gruppen. www.icahandlarna.se

Karma, ICA-handlare Daniel Özer, Västerås och ICA-medarbetare Peter Hägg tilldelades pris från Claes-Göran Sylvéns entreprenörsfond 2018. Fonden prisar aktörer som har utvecklat idéer och visat på ett framstående entreprenörskap inom handeln.