ICA-handlare utsedd till Årets europé

ICA-handlare Jonas Berg, MAXI ICA Stormarknad i Södertälje, har blivit utsedd till Årets europé 2016 av Svenska Europarörelsen. Han får utmärkelsen för sitt stora engagemang för integration och mångfald.

-          Att integrera människor i arbete är den viktigaste frågorna i Sverige idag. Ingen tjänar på utanförskap! Jag vill uppmana alla företagare att våga säga ja till en lärling eller en praktikant som lever i någon form av utanförskap, säger Jonas Berg. Jag är otroligt glad och stolt över att vårt arbete uppmärksammas.

Jonas Berg har länge arbetat med att främja sysselsättning genom sina satsningar på praktikanter och medarbetare. Under sina drygt tio år som ICA-handlare i Södertälje har han tagit emot över 400 praktikanter i butiken. De har fått såväl yrkeserfarenhet som en start i yrkeslivet och flera av praktikplatserna har också lett till anställning. Totalt har MAXI ICA Stormarknad i Södertälje drygt 130 medarbetare.

-          Det finns flera ICA-handlare som jobbar med utanförskap men Jonas Berg är en fantastisk förebild för hela ICA genom sitt arbete med att skapa förutsättningar för människor på arbetsmarknaden, säger Fredrik Hägglund, vd på ICA-handlarnas Förbund.

Utmärkelsen Årets europé har delats ut av Europarörelsen sedan 1995 till personer som ”har bidragit till att främja samarbetet mellan folken i Europa i syfte att stärka fred och frihet, kulturell förståelse och social samhörighet”. Pristagare genom åren är bland annat Carl Bildt (1997), Margot Wallström (2010) och Alexandra Pascalidou (2015). Priset överlämnas på Europadagen 9 maj på Södra teatern i Stockholm.

ICA-handlarnas Förbund är medlemsorganisation för Sveriges ICA-handlare och direkta majoritetsägare i börsnoterade ICA Gruppen

Att integrera människor i arbete är den viktigaste frågorna i Sverige idag.
Jonas Berg