ICA-handlarna publicerar jubileumsbok - 100 bildberättelser om lokalt entreprenörskap och samhällsengagemang

18 april lanseras jubileumsboken Lokala avvikelser kan förekomma – i varje ICA-handlare bor en berättelse på Kulturhuset i Stockholm. Boken är ett resultat av ICAs 100-årsfirande 2017 och bygger på 100 berättelser i bild och text från hela Sverige.

-        ICA-handlarna är lokala entreprenörer som genomför mängder av olika initiativ, men det är inte alltid detta syns utåt. I samband med vårt 100-årsjubileum engagerade vi därför fotografer som åkt landet runt för att dokumentera ICA-handlarnas vardag, säger Eva Burén, kommunikationschef på ICA-handlarnas Förbund.

Lanseringen på Kulturhuset följs av en fotoutställning på Raoul Wallenbergs torg i Stockholm perioden 15 maj till 15 juni. Boken kommer också att skickas till olika intressenter som t.ex. samarbetspartners, organisationer och beslutsfattare.

-        Jag hoppas boken kan bidra till att bredda bilden av det ICA-handlarna gör i samhället. När de engagerar sig på sina orter ser vi att de kan påverka och förändra allt från utanförskap till livsmedelsproduktion och matvanor, säger Eva Burén.

Det finns idag 1 287 ICA-butiker i 285 av Sveriges kommuner. Butikerna ägs och drivs av en eller flera ICA-handlare, så antalet handlare är något fler än antalet butiker, 1 485 stycken.

Tre berättelser ur boken:
”Jag förstår dem som lever här och känner igen mig i min egen uppväxt.” Alma Draganovic, ICA Supermarket Hjällbo som driver butik i ett mångkulturellt bostadsområde i Göteborg.

”Scenen för vår musikal var en kohage i Ljung”. Marie Larsson och Christian Palmén, ICA Nära Ljung som lockade 900 åskådare till sin utomhuspremiär utanför butiken.

”Om vi inte tar ansvar för ett hållbart samhälle, vem ska då göra det?” Michal Wieloch, ICA Supermarket Fäladen och Stefan Wieloch, ICA Kvantum Eslöv om sitt brinnande intresse för skånska lokalproducerade livsmedel.

Kontakt:
Eva Burén, Kommunikationschef ICA-handlarnas Förbund, 070-486 20 77
Magdalena Sekkenes, PR-ansvarig ICA-handlarnas Förbund, 072-232 91 65

ICA-handlarnas Förbund är medlemsorganisation för Sveriges ICA-handlare och majoritetsägare i ICA Gruppen. ICA-idén, fria handlare i samverkan, innebär att handlaren äger och driver dagligvarubutiken med tillgång till stordriftsfördelar och ett gemensamt varumärke.