ICA-handlarnas Förbund bildar stiftelse för ökat samhällsengagemang

ICA-handlarnas Förbund bildar ICA-stiftelsen med uppgift att dela ut medel till projekt, idéer och organisationer som gör skillnad i samhället, till exempel inom hälsa, mångfald och integration.

-Det finns en lång tradition av att ICA och ICA-handlare engagerar sig i samhället på olika sätt, inte minst lokalt. För att ta vårt gemensamma samhällsengagemang till nästa nivå väljer vi nu att skapa ICA-stiftelsen, säger Fredrik Hägglund, ordförande i ICA-stiftelsen och vd i ICA-handlarnas Förbund.

ICA-handlarnas Förbund kommer att finansiera uppstarten av stiftelsens verksamhet. Utöver detta kan medel tillkomma genom bland annat gåvor, testamenten och lotteriverksamhet. Stiftelsens uppgift blir att inom ramen för stiftelsens ändamål dela ut bidrag till projekt, idéer och organisationer som gör skillnad i samhället.

Stiftelsen bildades formellt den 12 oktober 2015. Fredrik Hägglund är utsedd till ordförande och övriga styrelsemedlemmar är Eva Burén, Anette Wiotti, Anna-Karin Liljeholm, Per Strömberg och Mats Liedholm.

ICA-stiftelsen kommer att drivas av en generalsekreterare som är under rekrytering. Under 2016 ska verksameten byggas upp och stiftelsens styrelse beslutar inom ramen för ändamålet hur stiftelsens medel ska användas.

Fredrik Hägglund, ICA-stiftelsen, tel 08-55 33 99 08

ICA-handlarnas Förbund är medlemsorganisation för Sveriges ICA-handlare och direkta majoritetsägare till börsnoterade ICA Gruppen.

Fredrik Hägglund, ordförande i ICA-stiftelsen och vd i ICA-handlarnas Förbund