PRESSINBJUDAN: Invigning av ICA-grundaren Hakon Swensons allé i Västerås

För 100 år sedan grundade Hakon Swenson Hakonbolaget i Västerås – startskottet för det som hela Sverige idag känner som ICA. På onsdag, 22 november klockan 13.00, invigs Hakon Swensons allé vid Fiskartorget i Västerås.

– Det känns stort att få vara i Västerås på ICA-idéns 100-årsdag eftersom det var här allting började. Vi hoppas att många västeråsare vill vara med oss på invigningen av Hakon Swensons allé och delta både på Fiskartorget och vid efterföljande fika och filmvisning på Aros Congress Center, säger Fredrik Hägglund, vd, ICA-handlarnas Förbund.

– Vi är väldigt stolta över att det var här ICA startade, och vill med allén hylla och hedra entreprenören Hakon Swenson. Arvet efter Hakons idé. Hakon Swensons allé symboliserar vägen som ledde fram till dagens folkkära ICA men även Västerås som en plats för idéer, handel, samverkan och entreprenörskap som når utanför stadsgränserna, säger Anders Teljebäck (S), kommunstyrelsens ordförande.

Alla är välkomma till invigningen. Många ICA-handlare och ICA-medarbetare väntas vara på plats för att fira jubiléet på Hamngatan vid Fiskartorget, där Hakonbolaget hade sitt huvudkontor.

13.00 Programstart, Linda Bengtzing konferencier och sång
Kristofer Swenson, försäljningschef, ICA Sverige, Fredrik Hägglund, vd, ICA-handlarnas Förbund, Susanne Edh, ICA-handlare Västerås och Per Strömberg, vd och koncernchef, ICA Gruppen, berättar om Hakon Swenson och vad hans idé betytt för handeln och Sverige

13.15 Kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck och Västmanlands läns landshövding Minoo Akhtarzand inviger Hakon Swensons allé

Intervjutillfälle på plats finns med Kommunstyrelsens ordförande i Västerås, Anders Teljebäck, Fredrik Hägglund, vd, ICA-handlarnas Förbund, Per Strömberg, vd och koncernchef ICA Gruppen, Anette Wiotti, ICA-handlare och styrelseledamot i Förbundet och ICA Gruppens, Kristoffer Swenson ICA Sverige  samt Susanne Edh, ICA-handlare Västerås.

För mer information, kontakta:
Ann-Sophie Sund, projektledare för Västerås Jubileumsår 2017, Västerås Marknad och Näringsliv AB, 021-39 01 26, ann-sophie.sund@vasteras.se
Magdalena Sekkenes, ICA-handlarnas Förbund, 08-55 33 99 21, magdalena.sekkenes@icahandlarna.se
ICAs presstjänst, 010 - 422 52 52, press@ica.se

I 2017 firar ICA hundra år och framåt. ICA föddes ur idén att fria handlare i samverkan skapar   gemensamma värden för både kunderna och handlarna samtidigt som den lokala   anpassningen och det lokala engagemanget finns kvar. Det var Hakon Swenson   som skapade idén och det företag som blev grunden till det som idag är ICA   Gruppen. Bakom firandet står ICA-handlarnas Förbund, ICA Gruppen och ICA   Sverige. Läs mer om firandet på ica.se/ica100.