Andreas Sbrodiglia blir ny sortiment- och inköpsdirektör

Andreas Sbrodiglia har utnämnts till ny direktör för sortiment och inköp i ICA Sverige. Han efterträder Nina Jönsson som valt att lämna ICA. Andreas kommer närmast från egen konsultverksamhet och har en lång och bred erfarenhet från såväl detaljhandeln som seniora befattningar inom leverantörsledet bland annat på Semper och Arla.

Andreas har närmare 30 års erfarenhet från ett flertal ledande befattningar i internationella företag bland annat schweiziska Hero AG. Han har också haft flera roller inom Arla, bland annat som vd för Arla Export. Andreas har även varit vd för Semper och Brio. Nu senast kommer Andreas från en roll som kommersiell direktör på Kiviks Musteri inom ramen för sin egen konsultverksamhet. Andreas tillträder rollen i mitten av mars.

-   Jag är mycket glad att Andreas har tackat ja till rollen som ny sortiment- och inköpsdirektör. Andreas är en mycket senior, stark och engagerad ledare med tydlig strategisk kompetens. Hans personliga egenskaper stämmer också väl med ICAs kultur och värderingar, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

-   Det ska bli mycket spännande och inspirerande att få vara med och bygga ICAs framtid. Jag har länge följt ICA som leverantör och konsument och sett det professionella arbete som lett fram till dagens position på marknaden, säger Andreas Sbrodiglia.

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1306 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se