Årets julmatstrend: sushi till skinkan

Årets julmatstrend: sushi till skinkan Julmaten speglar två trender. Det gäller hälsan och traditionen. Vi köper mager, färdigkokt skinka men också spännande sallader med rot- och grönsaker, bladgrönt av olika slag med fruktingredienser. Ungdomar efterlyser vegetariska alternativ. Rödkål, brunkål och grönkål samsas med rödlök och god potatis till sillen. Och så förstås röda äpplen, apelsiner, clementiner och ananas. - Tradition är viktig för oss. Julskinkan är jätteviktig, den är nummer ett. Samtidigt har vi bråttom, vi har inte tid, vi jobbar in i det sista. Vi vill däremot inte gå miste om att griljera skinkan. Det resulterar i att försäljningen av den färdigkokta skinkan troligen fördubblas jämfört med i fjol. Det säger Birgitta Rasmusson, chef för ICAs Provkök. Tidsbristen innebär samtidigt att just matlagningen blir exklusiv. Det är trendigt att göra egen julmat, att göra den med omsorg, med tillhörande verktyg i köket - hemmets hjärta. Hon fortsätter: - Också främmande inslag i form av thai och sushi är en trend. Det medför att det gröna inte kommer att serveras bara som sallader utan också i wok, grytor och röror. De här trenderna gäller inte bara just nu, de gäller också framledes. Det handlar inte om en dagslända. ICA är, med 1 950 butiker, den största aktören på den svenska livsmedels- marknaden. Enligt försäljningsstatistiken domineras julmaten fortfarande av · Julskinka · Köttbullar · Sill · Clementiner · Lax Recept på sushi och griljering av skinka finns på www.ica.se. För ytterligare information: Birgitta Rasmusson, ICA Provkök, tfn 08 728 24 36 Eva Burén, presschef, tfn 08 585 509 08 / 070 218 10 26 Fakta om ICA; ICA är Nordens största detaljhandelsgrupp med 4.600 butiker i Skandinavien och Baltikum. De cirka 1.950 ICA-butikerna i Sverige delas in i profilerna Maxi, Kvantum, Supermarket, Nära och Rimi för att motsvara kundernas olika behov. Tillsammans med Statoil äger och driver ICA även Statoil-stationerna i Skandinavien, bl.a. med butiksprofilen ICA Express. Genom 50/50-partnerskap med Royal Ahold är ICA dessutom en del av ett globalt detaljhandelsnät. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT01090/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT01090/bit0001.pdf