• ICA/

Bea Szenfeld designar mönstret till ICAs rosa kasse till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj

ICA är stolt huvudpartner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj som pågår under oktober. För att inspirera fler att vara med och göra skillnad har ICA tillsammans med årets Rosa Bandet-designer, Bea Szenfeld, tagit fram ett unikt mönster till den rosa papperskassen som säljs till förmån för Cancerfonden. ICA presenterar även sitt rosa sortiment, där varje produkt bidrar med mellan 50 öre och 5 kronor till Cancerfonden.

Förutom att jag designat Cancerfondens Rosa Band har jag fått möjlighet att designa ett unikt mönster till ICAs rosa papperskasse. Stegen är ett återkommande element på både det rosa bandet och kassen. För mig är den en symbol för hopp som illustrerar passagen från mörker till ljus. Jag är otroligt stolt att få vara med i årets Rosa Bandet-kampanj och hoppas att mitt bidrag leder till att fler vill vara med och stödja svensk cancerforskning, säger Bea Szenfeld.

Årets rosa sortiment med 66 produkter och den rosa papperskassen finns till försäljning i ICA-butiker från och med mitten av september till slutet av oktober.

Vi är stolta över att få vara med och bidra till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Med vårt fokus på hälsa och engagemang för kampanjen vill vi inspirera till hälsosamma vanor. Genom att låta årets Rosa Bandet-designer utforma ett unikt mönster till vår rosa papperskasse vill vi få fler att engagera sig i kampanjen och göra skillnad, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

För mer information om årets rosa varor se bifogad produktfakta. Genom rosa varor, Cancerfondens Rosa Band och andra insamlingskanaler samlade ICA och ICAs kunder in 47 miljoner kronor till Cancerfonden och svensk cancerforskning via Rosa Bandet-kampanjen år 2017.

Om Bea Szenfeld
Årets formgivare Bea Szenfeld är känd för sina konstnärliga kreationer i ovanliga material och sammanhang, på gränsen mellan kläder och modern konst. Bea föddes 1972 i Polen, och flyttade som barn till Göteborg. I dag bor hon i Stockholm där hon driver sitt modehus under eget namn. Hennes plagg har burits av artister som Lady Gaga, Björk, Ola Salo, Loreen och Laleh. Tillsammans med Naim Josefi skapade hon kulturminister Alice Bah Kuhnkes omtalade klänning till Nobelfesten 2017.

Om Cancerfonden och Rosa Bandet-kampanjen
Syftet med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj är att finansiera forskning, sprida kunskap om cancer och hur man kan minska sin risk att drabbas av cancer samt bedriva påverkansarbete för en bättre cancervård. ICA har stöttat Cancerfonden sedan 1950-talet och Rosa Bandet-kampanjen sedan starten 2003. www.cancerfonden.se/rosabandet

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

Med fokus på mat och måltider är ICA Sverige den ledande dagligvaruaktören i Sverige.  De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA Sverige se icagruppen.se.