• ICA/

Efter lyckat pilotprojekt: Ekologisk melon och butternutpumpa får hållbar lasermärkning

Nu blir ICAs pilotprojektet med lasermärkning permanent och utökas till fler ekologiska produkter inom frukt och grönt. Märkningen är ett sätt att särskilja ekologiska produkter och samtidigt minska miljöpåverkan genom att plastemballage eller klisterettiketter inte behövs.

Som första dagligvaruaktör i Sverige har ICA i ett pilotprojekt testat lasermärkning på ekologisk avokado och sötpotatis för att särskilja produkterna från konvensionella. Den nya hållbara märkningen görs direkt på skalet med hjälp av laser som ändrar pigmentet i skalet så att namn, ursprungsland och PLU-kod syns tydligt. Nu utökas metoden för att användas på fler produkter inom frukt och grönt.

- Resultatet från testet har visat att sötpotatis fungerade bättre än avokado, därför blir nu den märkningen permanent för sötpotatis. Utöver det kommer vi även märka ekologisk melon och butternutpumpa med laser. De nya produkterna kommer på marknaden nu i samband med att de europeiska skördarna startar, säger Peter Hägg, sortimentschef frukt och grönt på ICA.

ICAs pilotprojet, som pågått sedan slutet på 2016, har tagits emot väl av konsumenterna.

- Det har funnits ett stort intresse från kunder och den nya märkmetoden har också uppmärksammats internationellt som ett viktigt hållbarhetsprojekt. Inom ett par år tror vi att märkningen blir vardag för många konsumenter i Europa eftersom intresset för mer miljövänligt emballage gjort sig tydligt under vår testperiod, säger Peter Hägg.

Ytterligare åtgärder har nyligen gjorts för att minska användningen av plast vid packtering av grönsaker. Under mars ersattes plastförpackningar med papp på flertalet tomatförpackningar i ICAs sortiment. Baserat på fjolårets volymer kommer besparingen innebära 26 ton i minskad mängd hårdplast.

Fakta hållbar märkning
Med hjälp av laser ändras endast pigmentet i det yttre skalet på frukten eller grönsaken. Metoden lämnar inga spår i produkten. Märkningen sker i Holland och i Spanien.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA, se icagruppen.se och ica.se.