Fredrik Söderberg ny chef för Affärsområden

Som tidigare meddelats blir Tony Holmberg ny vd för ICA Special. Han efterträds av Fredrik Söderberg, affärschef ICA Nära, som i januari tar över som ansvarig för Affärsområden och därmed samtliga ICAs profiler, och blir medlem i ICAs Sverigeledning.

Fredrik Söderberg har varit affärschef för ICA Nära i drygt två år, och kom dessförinnan från en roll som vd för apotekskedjan Medstop. Fredrik har även arbetat många år inom Apoteket AB där han bland annat utvecklade egenvårdssortimentet. Innan dess arbetade Fredrik under flera år inom ICA-koncernen, bland annat med EMV, Butiksutveckling och Butikskonsult samt även i butik.

-   Fredrik Söderberg är en engagerad ledare med ett starkt entreprenörskap och jag är glad att han tackat ja till denna nya utmaning.  Han har en spännande bakgrund och ICA Nära som profil har under hans ledning vänt sin försäljningsutveckling. säger ICA Sveriges vd Anders Svensson.

-   Jag är väldigt glad över att ha fått detta fantastiska erbjudande. Jag har tackat ja med stolthet, glädje samt en stor portion ödmjukhet. Ett fantastiskt uppdrag och en inspirerande utmaning, säger Fredrik Söderberg.

Fredrik tillträder sin roll den 18 januari, i samband med att Tony Holmberg börjar sitt nya uppdrag. Rekrytering av ny affärschef för ICA Nära påbörjas nu.

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1304 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se