ICA AB etablerar sig i Litauen

ICA AB etablerar sig i Litauen ICA AB har tecknat avtal med ägarna av dagligvarukedjan Eko om 50 %-ägande. Kedjan förväntas omsätta cirka 630 miljoner svenska kronor under 1999 och omfattar tio butiker i Vilnius, Kaunas och Klaipeda i Litauen. Dessutom har företaget en franchisebutik i Vilnius. Det innebär att ICA nu etablerar sig i ytterligare ett baltiskt land. Tidigare har ICA sju butiker i Lettland och en butik i Estland. Ett nytt bolag, som ska svara för driften av dagligvarubutikerna, etableras. Bolaget kommer att ägas till vardera 50 % av parterna, efter en riktad emission till ICA AB. Genom emissionen får bolaget tillskott av kapital för att växa vidare. Styrelserna för båda bolagen har godkänt avtalet, säger Peter Ruzicka, vice koncernchef i ICA AB och VD för Hakon Gruppen AS. Ruzicka har varit ansvarig för förhandlingarna med ägarna av EKO-kedjan. - EKO är en intressant kedja och avtalet gör att vi stärker vår position som den ledande europeiska dagligvaruaktören på den baltiska marknaden. Vi räknar med att växa mycket starkt i Litauen de närmaste åren, säger Svante Nilsson, koncernchef ICA AB. Med en befolkning på 3,7 miljoner representerar den litauiska marknaden en betydande möjlighet för ICA. - Avtalet med EKO-kedjan ger oss möjlighet att öka vår marknadsandel betydligt och därigenom kan vi skapa värdetillväxt för våra aktieägare. Utvecklingen och konsolideringen i den litauiska dagligvarumarknaden följer en trend som vi har sett över hela Europa de senaste åren, säger Svante Nilsson. Den första EKO-butiken etablerades 1995 och med sina tioS butiker är företaget en av de största aktörerna på dagligvarumarknaden i Litauen. - ICA AB satsar starkt i Baltikum och har därför varit en naturlig partner att välja för oss, säger Darius Krasaitis, delägare i EKO. För ytterligare information Svante Nilsson, koncernchef ICA AB, +46 (0)8 585 50 272 Peter Ruzicka, vice koncernchef ICA AB, + 47 23 05 50 00 Darius Krasaitis, VD, UAB Ekovalda, +3702-706 775 Eva Burén, presskontakt, ICA AB, +46 (0)8 585 50 908 Björn Richard Johansen, informationsdirektör, Hakon Gruppen, +47-952 98 500 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/24/19991124BIT00090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/24/19991124BIT00090/bit0002.pdf