ICA AB har utsett gemensam nordisk mediabyrå

ICA AB har utsett gemensam nordisk mediabyrå Från och med 1 juli 2000 kommer Initiative Universal Media AB att vara leverantör av mediaförmedlingstjänster till ICA AB. Samordningen av all mediaförmedling till en byrå sparar betydande kostnader för ICA-koncernen och skapar förutsättningar för en sammanhållen mediastrategi. - Nu får vi möjlighet att skapa en gemensam nordisk mediastrategi. Samtidigt tjänar vi på enklare administration och blir starkare vid upphandling av annonsplatser på våra marknader i Skandinavien och Baltikum, säger Stefan Gideskog, chef för marknadskommunikation, ICA Handlarnas AB. Initiative Universal Media AB har tidigare varit mediabyrå för ICA Handlarnas AB i Sverige samt för Statoil i Danmark. ICA AB är moderbolag för ICA Handlarnas AB i Sverige och Hakongruppen AS i Norge. I båda länderna används varumärkena ICA och RIMI. Vidare har bolaget ett 30-tal butiker i Baltikum, bl.a. under varumärket RIMI. Genom hälftenägandet av Statoil Detaljhandel AS är ICA också delaktigt i driften av 1.500 bensinstationer i Sverige, Norge och Danmark. Varumärket för livsmedelsdelen inom Statoil är ICA Express. För ytterligare information Stefan Gideskog, chef marknadskommunikation ICA Handlarnas AB, 08/585 500 00, mobil 0705/10 09 12 Eivind Smith, marknadsdirektör Hakon Gruppen AS, +47 23 05 50 00, mobil +47 91 89 85 33 Sverre Helno, vice VD, Statoil Skandinavia AS, +47 22 96 20 00, mobil +47 952 98 500 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/30/20000330BIT00520/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/30/20000330BIT00520/bit0002.pdf