ICA återkallar varmkorv

2011-08-29

ICA återkallar varmkorv av varumärkena ICA och Euroshopper efter att ICA i en rutinkontroll har påträffat listeria i produkterna.

Återkallelsen är begränsad till följande bäst-före-datum:

-      ICA varmkorv 900 gram (bäst-före-datum 14 och 16 september)

-      ICA varmkorv 630 gram (bäst-före-datum 14 och 16 september)

-      Euroshopper varmkorv 900 gram (bäst-före-datum 16 september)

Produkterna kan ha sålts i ICA-butiker över hela landet. Vid återkallelsen stoppas produkterna i kassan och är inte möjliga att köpa.

Listeria-bakterien dör vid vanlig matlagningstemperatur, det vill säga cirka 70 grader.

ICA beklagar det inträffade och uppmanar kunder som har köpt någon av de berörda produkterna att lämna tillbaka den till närmaste ICA-butik, alternativt kontakta ICAs kundkontakt på telefon 020-83 33 33.

För ytterligare information:

ICAs presstelefon, tfn 070-253 66 60

Om ICA
ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 150 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltiska länderna. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se

Taggar:

ica