ICA bygger toppmodernt lager i Helsingborg

ICA bygger toppmodernt lager i Helsingborg ICA planerar att genomföra en storsatsning på ett nytt distributionsnät i Sverige. Syftet är att på ett mer effektivt sätt kunna tillhandahålla ett bredare utbud av varor till hela Sverige. Ett nytt lager i Helsingborgsområdet är ett viktigt led i detta. - Kunderna vill ha mer färskvaror och djupfryst vilket innebär ett bredare sortiment i alla butiker. För att kunna erbjuda kunderna detta krävs mer utrymme. Ett nytt distributionsnät gör att vi kan möta dessa önskemål på ett effektivt sätt, säger Kenneth Bengtsson, koncernchef för ICA AB. - ICA möter konkurrens från nya aktörer, allt från livsmedelsbutiker till snabbmatsrestauranger, och vi måste anpassa oss för att effektivt kunna möta denna konkurrens, säger Kenneth Bengtsson. Exakt var det nya lagret ska placeras är ännu inte bestämt. Lagret får en yta på 55 000 kvadratmeter och ska stå klart 2005. - Det nya lagret i Helsingborgsområdet ersätter de äldre lagren i Helsingborg och Arlöv samt lagret i Växjö. Alla medarbetare på lagren i Helsingborg och Arlöv, liksom medarbetare från lagret i Växjö, kommer att erbjudas jobb i våra nya anläggningar, säger Per Uebel, vd för ICA Sverige. 380 medarbetare arbetar i dag i ICAs lager i Helsingborg och Arlöv. 550 medarbetare kommer att jobba i det nya lagret i Helsingborgsområdet. ICA kommer också att bygga ett nytt lager i Stockholmsområdet som ersätter de äldre lagren i Kallhäll och Årsta. De befintliga anläggningarna i Borlänge, Kungälv, Umeå och Västerås byggs också om för att kunna hantera ökade kapaciteter. Enligt planen ska ICAs nya distributionsstruktur vara fullt ut genomfört 2008. Totalt investerar ICA cirka 1,5 miljard kronor. För ytterligare information ICAs pressavdelning, 070-253 66 60 Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är Nordens största detaljhandelsgrupp med drygt 40 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. Tillsammans med Statoil äger och driver ICA AB dessutom 1 300 Statoil- stationer i Skandinavien. ICA AB ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01120/wkr0002.pdf