ICA investerar 585 miljoner kronor i nytt lager och öppnar ny stormarknad i Helsingborg Det är nu klart att ICAs nya lager i Sydsverige byggs på Långeberga i Helsingborg. Lagret är en del i ICAs investering i nytt distributionsnät i Sverige. Samtidigt byggs en Maxi ICA Stormarknad där det nuvarande lagret i Helsingborg ligger. - Den nya lageranläggningen på Långeberga blir ICAs modernaste - ett fullsortimentslager på 63 000 kvadratmeter, säger Anders Torell, logistikdirektör på ICA Sverige AB. Tomten är 175 000 kvadratmeter och ligger i närheten av E6/E4:an. Den uppfyller de viktiga kriterier som ICA har ställt för valet av tomt. - Att vi valt Långeberga beror framför allt på att det finns bra och alternativa transportvägar till och från lagret och möjlighet att bygga ut i framtiden samt att det är lätt för medarbetare att komma till och från jobbet, säger Anders Torell. - Vår satsning på nytt distributionsnät i Sverige är ett led i att möta kundernas allt större efterfrågan på färskvaror och djupfryst. Det förutsätter mer utrymme och modernare lokaler. Med den nya anläggningen i Helsingborg kan vi ännu mer effektivt erbjuda ett brett utbud i ICAs butiker i Sydsverige, säger Anders Torell. Bygget startar under våren 2005 och drygt ett år senare kommer delar av verksamheten att vara igång. En helt ny Maxi ICA Stormarknad kommer att byggas på den tomt där ICAs frukt- och gröntlager ligger idag och öppnar troligen under 2007. Totalt investerar ICA cirka 1,5 miljarder kronor i det nya svenska distributionsnätet som beräknas vara fullt ut genomfört 2008. För ytterligare information Anders Torell, logistikdirektör, 0702 - 20 00 62 Peder Larsson, etableringsdirektör, 070 - 630 04 64 Lennart Forsberg, logistikchef Helsingborg, 070 - 591 71 83 ICAs presstelefon, 070 - 253 66 60 Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med drygt 40 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. I gruppen ingår operativa dotterbolag, dels med ett stort nätverk av butiker, dels med distribution till restaurang- och storkök och servicehandel. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska ICA-kunderna genom ICA Banken. ICA AB ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/10/20040810BIT20070/wkr0001.pdf Pressrelease ICA AB 2004-08-10