ICA MENY köper RestaurangPartner

ICA MENY köper RestaurangPartner ICA Menyföretagen förvärvar Systembolagets dotterbolag RestaurangPartner. Med 45 anställda och en beräknad omsättning på 300 miljoner kronor (inkl alkoholskatt, men exklusive moms) är Restaurangpartner marknadsledande inom vin och sprit till restauranger. - Det här är ett strategiskt förvärv. Bolaget passar väl in i våra marknadsmässiga ambitioner och företagsstruktur. ICA MENY avser vidareutveckla RestaurangPartner till att bli en ännu mer komplett leverantör till restauranger och barer. Det är angeläget att vårda den profil RestaurangPartner byggt upp, samtidigt kan vi tillföra förbättrad logistik, kostnadseffektivisering och sortimentsbreddning, säger ICA Menys VD Björn Krasse. - Systembolaget säljer RestaurangPartner för att tydliggöra vårt sociala uppdrag. På detta sätt kan vi också renodla och vidareutveckla vår roll som detaljhandelskedja, säger Anitra Steen, VD Systembolaget. Marknaden för öl, vin, sprit till restauranger beräknas till 2,5 miljarder kronor. ICA Menyföretagen omsatte i fjol 4,2 miljarder SEK i Sverige och har cirka 900 anställda. För ytterligare information: Björn Krasse, VD, ICA Menyföretagen AB, tfn 070 - 355 57 57 Gunnar Balsvik, Ekonomidirektör Systembolaget AB, tfn 070 - 584 34 38 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00920/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00920/wkr0002.pdf