ICA och Cancerfonden hjälper barn till bättre matvanor

ICA och Cancerfonden hjälper barn till bättre matvanor Efter den senaste tidens larm om överdriven sockerkonsumtion drar nu nästan 1 000 ICA-handlare sitt strå till stacken för att få skolbarn att äta mer frukt och grönt. Nu får ICA butiksbesök av skolbarn i årskurs två och fem. Klasserna besöker sin lokala ICA-butik och får en lektion om frukt och grönt. Klassen får också undervisningsmaterial och frukt med sig tillbaka till skolan. Projektet, som kallas Kompis med kroppen, genomförs för tredje året, i samarbete med Cancerfonden. Sammanlagt kommer fler än 113 000 skolbarn från drygt 3 700 klasser besöka nästan 1 000 ICA-butiker i hela landet under veckorna 46 och 47. - Det handlar om att barn ska få smak på och lära sig mer om frukt och grönsaker. En ökad konsumtion av frukt och grönt bidrar till bättre hälsa, säger Christina Karlsson, dietist på ICA. Projektet Kompis med kroppen ingår i ICAs satsning på hälsa som bland annat syftar till att lyfta fram nyttiga produkter ute i butikerna. I hälsosatsningen ingår också aktiviteter som en hälsosajt på www.ica.se (med nyttiga recept), skidtävlingarna Kortvasan och Tjejvasan samt motionsloppet Blodomloppet. ICA är dessutom huvudsamarbetspartner till Cancerfonden. - Efter alla larmrapporter om ökad ohälsa vill ICA stärka satsningen på hälsa. Våra insatser ska göra det lite enklare att äta sunt och välja en hälsosammare livsstil, säger Lisbeth Kohls, chef för Konsument & Kvalitet på ICA. (Den bifogade bilden föreställer Ingvor Johansson på ICA Ålidhem i Umeå som visar barnen hur hon fyller på grönsaker. Fotograf: Mikael Lundgren) För ytterligare information Christina Karlsson, dietist, tel 08-585 505 79 Lisbeth Kohls, chef Konsument & kvalitet, tel 08-585 502 12 Peter Wigstein, sponsringschef, tel 08-585 502 06 ICAs pressavdelning, tel 070-253 66 60 Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är Nordens största detaljhandelsgrupp med drygt 40 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. Tillsammans med Statoil äger och driver ICA Ahold dessutom 1 300 Statoil- stationer i Skandinavien. ICA ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA-koncernen en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/13/20031112BIT00820/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/13/20031112BIT00820/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/13/20031112BIT00820/wkr0003.jpg