ICA och Cancerfonden väcker barnens lust till frukt och grönt

ICA och Cancerfonden väcker barnens lust till frukt och grönt Solna 29 september 2008 För sjunde året i rad bjuds alla skolklasser i årskurs 2 och 5 in till frukt- och gröntlektioner i ICA-butikerna. Nu drar ICA och Cancerfonden igång kampanjen "Kompis med kroppen – 5 om dan".
Under veckorna 40-45 fylls ICA-butikerna av barn och lärare som vid frukt- och gröntdisken får en lektion i allt det nyttiga som finns där. Barnen får känna, lukta och smaka på det som erbjuds i frukt- och gröntavdelningen. Lärarna och eleverna får dessutom studiematerial som stöd för fortsatt undervisning i klassrummet. Föräldrarna kan hitta material på www.ica.se och materialet är dessutom översatt till sex språk: turkiska, spanska, kroatiska, polska, arabiska och persiska.
– Grunden för goda matvanor läggs tidigt i livet och därför är det viktigt att nå fram till barnen. Kan vi skapa lust hos barnen att äta mer frukt och grönsaker så har vi kommit en bra bit på väg mot bättre hälsa, säger Christina Karlsson, dietist på ICA AB.
Satsningen har genomförts varje år sedan 2002 i samarbete med Cancerfonden och landets skolor. Cirka 1 000 butiker kommer att få besök av cirka 100 000 barn. För mer information Christina Karlsson, dietist på ICA AB, tel 08-585 505 79 ICAs presstelefon, tel 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 230 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se