ICA planerar modernt distributionsnät

ICA planerar modernt distributionsnät ICA AB:s styrelse har fattat ett strategiskt beslut om en storsatsning på ett nytt distributionsnät i Sverige. Syftet är att på ett mer effektivt sätt kunna tillhandahålla ett bredare utbud av varor till hela Sverige. Det nya distributionsnätet är ett led i ICAs arbete med att stärka och effektivisera koncernen i hela Norden och Baltikum. Arbetet syftar till att ge kunderna ett bredare sortiment, bättre matsäkerhet och sänkta priser. - Det här är en storsatsning på ett nytt distributionsnät för att kunna ge våra kunder ännu bättre färskvaror, säger Kenneth Bengtsson, koncernchef för ICA AB. - ICA möter konkurrens från nya aktörer, allt från livsmedelsbutiker till snabbmatsrestauranger, och vi måste anpassa oss för att effektivt kunna möta denna konkurrens, säger Kenneth Bengtsson. Det strategiska beslutet går ut på att ett nytt distributionsnät ska genomföras fram till 2008. ICA planerar att bygga två nya toppmoderna anläggningar i Stockholms- respektive Helsingborgsområdet. Enligt planen ska fem lager stängas medan fyra anläggningar ska byggas om för att kunna hantera större volymer. 2008 kommer ICA att ha lager i Stockholmsområdet, Helsingborgsområdet, Borlänge, Kungälv, Umeå och Västerås. ICA ska investera cirka 1,5 miljard kronor i det nya distributionsnätet. - Kunderna vill ha mer färskvaror och djupfryst vilket innebär ett bredare sortiment i alla butiker. För att kunna erbjuda kunderna detta krävs utrymme. Ett nytt distributionsnät gör att vi kan möta dessa önskemål på ett effektivt sätt, säger Per Uebel, vd för ICA Sverige. Enligt planen blir nettoeffekten cirka 300 fler jobb på fem års sikt inom ICAs distribution i Sverige. - Vi tycker det är viktigt att gå ut så tidigt som möjligt med information om de planerade förändringarna. De personer som blir berörda på respektive ort kommer att erbjudas arbete på de nya anläggningarna, men vi har respekt och förståelse för att det i vissa fall kan vara svårt att byta arbetsort. Vi kommer att arbeta hårt för att hitta bra lösningar för all personal, säger Kenneth Bengtsson. För de medarbetare som inte kan följa med till de nya anläggningarna kommer ett trygghetspaket att erbjudas. Nu väntar fackliga förhandlingar i vederbörlig ordning om hur förändringen ska genomföras. Den planerade logistikstrukturen för ICA i Sverige för 2008 ser ut enligt följande: (Observera att detta är ett strategiskt beslut, en rad delbeslut om respektive nybyggnationer, ombyggnader och nedläggningar kommer att fattas efter hand av ICA AB:s styrelse) · Stockholmsområdet: ICA planerar att bygga en ny anläggning som ska stå klar 2006. Lagren i Kallhäll och Årsta läggs ned samma år. · Helsingborgsområdet: ICA planerar att bygga en ny anläggning som ska stå klar 2005. Det äldre lagret i Helsingborg, liksom ICA Sveriges lager i Arlöv, stänger samma år. · Växjö: ICA planerar att stänga lagret 2006. Volymerna flyttas till stor del till den nya anläggningen i Helsingborgsområdet. · Borlänge: Lagret byggs ut för att kunna hantera ökade volymer. · Kungälv: Lagret byggs ut för att kunna hantera ökade volymer. · Umeå: Lagret byggs ut för att kunna hantera ökade volymer. · Västerås: Lagret byggs ut för att kunna hantera ökade volymer. För ytterligare information ICAs pressavdelning, 070-253 66 60 Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är Nordens största detaljhandelsgrupp med drygt 40 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. Tillsammans med Statoil äger och driver ICA AB dessutom 1 300 Statoil- stationer i Skandinavien. ICA AB ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01050/wkr0002.pdf