ICA säljer 14 distributionscentraler till London & Regional Properties och GE Real Estate. ICA Handlarnas AB säljer, via sitt dotterbolag ICA Fastighets AB, 14 distributionscentraler, till ett konsortium bestående av London & Regional Properties, Skandinavien (L&R) och GE Real Estate, Norden (GE). Samtidigt ingår ICA och konsortiet, med L&R och GE, hyresavtal på mellan fem och femton år, med en snittid på elva år. Affären omfattar en sammanlagd yta om cirka 500 000 kvm med ett underliggande fastighetsvärde om cirka 2,5 miljarder kronor. - Vi säljer våra distributionscentraler för att frigöra kapital som vi ska investera i nya etableringar, säger Kenneth Bengtsson, koncernchef i ICA Ahold AB. - Den här affären ligger helt i linje med vår affärsstrategi. Det är den tredje stora investeringen på kort tid som vi gör i Sverige, där säljaren kvarstår som stor hyresgäst och vi är mycket glada för förtroendet, säger Thomas Lindeborg, VD för London & Regional Properties i Skandinavien. - Det här avtalet med ICA visar ånyo på hur väl vår kompetens och våra resurser inom corporate outsourcing passar för expansiva verksamheter med höga krav på effektivitet. Vi ser fram emot en givande relation med ICA, säger Lennart Sten, VD för GE Real Estate i Norden. De 14 distributionscentralerna ligger på följande orter: Arlöv, Helsingborg, Växjö, Kungälv, Partille, Linköping, Västerås, Karlstad, Årsta, Kallhäll, Borlänge, Umeå och Sundsvall. ICAs distributionsverksamhet på de respektive orterna påverkas inte av försäljningen av fastigheterna, utan fortsätter med ICA som hyresgäst istället. DTZ Sweden har fungerat som ICAs rådgivare vid affären För ytterligare information var vänlig kontakta: Bo Liffner VD ICA Fastighets AB, mobil 070-510 40 55 Lennart Sten, MD, GE Real Estate, Norden tel 08-566 122 00 , mobil 070 697 8170 Thomas Lindeborg, MD, London & Regional Properties, Skandinavien tel 08-508 939 40, mobil 070 624 8503 Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=28271 Korta fakta: ICA-koncernen ICA-koncernen (ICA Ahold AB) är Nordens största detaljhandelsgrupp med cirka 40 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. Tillsammans med Statoil äger och driver ICA Ahold dessutom 1 300 Statoil- stationer i Skandinavien. ICA Ahold ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA-koncernen en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se. GE Real Estate GE Real Estate är en affärsenhet inom GE med huvudkontor i Stamford, Connecticut, USA. GE Real Estate tillhandahåller finansiering av fastigheter genom olika produkter och tjänster på aktie-, finans- och kapitalmarknaderna. Bolaget är en av de ledande aktörerna inom fastighetsfinansiering med tillgångar om cirka 240 miljarder SEK (30 mdr USD) fördelat på olika typer av produkter. GE Real Estate har varit verksamt över hela världen i mer än 30 år. I Europa finns regionala kontor i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien och Sverige. GE Real Estate har investerat knappt 50 miljarder SEK (5,8 mdr USD) i europeiska fastigheter, motsvarande ett fastighetsvärde om knappt 90 miljarder SEK (10,7 mdr USD). I Norden har GE Real Estate genomfört fastighetstransaktioner med ett underliggande fastighetsvärde om cirka 15 miljarder SEK. Se www.gerealestate.com/se för mer information. London & Regional Properties London & Regional Properties (L&R) är ett av Storbritanniens största privatägda fastighetsbolag. Bolaget som har sitt huvudkontor i London äger fastigheter med ett underliggande marknadsvärde på över 50 miljarder SEK. Från sommaren 2002 har bolaget öppnat sitt första kontor utanför Storbritannien med lokalisering i Stockholm. Stockholmskontoret kommer att ansvara för L&Rs expansion i Skandinavien och norra Europa. L&R är verksamma inom främst fyra affärsområden; Långsiktig fastighetsinvestering och förvaltning, Sale and leaseback (corporate outsourcing), Fastighetsutveckling samt Hotellfastighetsägande. Se www.lrp.se för mer information ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/16/20030716BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/16/20030716BIT00170/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/16/20030716BIT00170/bild.html Pictures