ICA säljstoppar frysta jordgubbar

Som en försiktighetsåtgärd säljstoppar ICA frysta jordgubbar av märkena ICA och ICA Basic, samt en bärmix.

De aktuella produkterna är
-      ICA Basic frysta jordgubbar, förpackningsstorlek 1 kg
-      ICA djupfrysta jordgubbar, förpackningsstorlek 250 gram
-      ICA Basic Bärmix, förpackningsstorlek 1kg

Danska myndigheter har pekat ut frysta jordgubbar från Marocko och Egypten som möjlig smittkälla till utbrott av hepatit A. Livsmedelsverket rekommenderar därför konsumenter att koka frysta jordgubbar från Marocko och Egypten.

Livsmedelverket avråder ICA till försäljning avseende jordgubbar från Marocko och Egypten. ICA väljer därför, som en ren försiktighetsåtgärd, att säljstoppa ovan produkter då jordgubbarna har ursprung Marocko. Det finns inga indikationer på att dessa jordgubbar skulle vara hälsofarliga i dagsläget.

Produkterna stoppas i kassan och är inte möjliga att köpa. Kunder som har köpt de berörda produkterna är välkomna att lämna tillbaka dem till närmaste ICA-butik, alternativt kontakta ICAs kundkontakt på telefon 020-83 33 33.

Bilder på produkterna bifogas med denna pressrelease.

ICA:s presstjänst, telefon 070-253 66 60

Om ICA
ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1330 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA, se www.ica.se