ICAs ekologiska försäljning ökade med 47 procent

ICAs försäljning av ekologiska varor fortsatte att öka under 2015. Totalt ökade försäljningen med 47 procent under året. Försäljningen av ICAs egna ekologiska sortiment, I love eco, ökade under samma period med 72 procent.

Den totala försäljningsandelen av ekologiskt står nu för 4,8* procent. De största produkterna inom det ekologiska sortimentet är fortfarande bananer och mjölk men även ekologiska morötter är populärt bland kunderna.

-   Det är glädjande att den ekologiska försäljningen  fortsätter att utvecklas i snabb takt . Vi breddar vårt eget sortiment och under våren kommer vi att lansera flera spännande nyheter. Många butiker har också aktivt lyft fram det ekologiska sortimentet och tagit in lokalproducerade ekologiska varor i sitt eget sortiment vilket är positivt, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Exempel på ekologiska nyheter under våren 2016

• ICA Gott liv ekologisk Amarant som dessutom är naturligt glutenfri (frö, släkt med quinoa).
  • Ekologiska örter; ICA I love eco dill, ICA I love eco persilja, ICA I love eco bladpersilja, ICA I love eco gräslök i påse.
  • ICA I love eco Färsk kyckling, både hel, halv, klubba och vingar.
  • ICA Gott liv ekologisk Bönpasta spaghetti gula sojabönor.
  • ICA Selection ekologisk Casarecce pasta.
  • ICA I love eco Mjölkchoklad.

* Andelen av ICA Sveriges ekologiska sortiment av den totala försäljningen av livsmedel ur de svenska ICA-butikerna. Utöver detta tillkommer ICA-butikernas eget ekologiska sortiment.

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1306 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se

Taggar: