• ICA/

ICAs Entreprenörspris 2019 – Årets lokala hjälte och nytt pris med hälsoprofil

För andra året i rad kommer ICAs Entreprenörspris att delas ut till företagare som gjort Sverige bättre. Priset delas ut i två kategorier. Nytt för i år är “Årets hälsoentreprenör” som går till någon som genom sitt entreprenörskap främjat och inspirerat till god folkhälsa. I juryn ingår bland andra Prins Daniel tillsammans med juryns ordförande Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

ICAs Entreprenrspris 2019Nominera nu

Förra året lanserades ICAs Entreprenörspris som syftar till att hylla och lyfta entreprenörer i hela Sverige. Priset består av två stipendier på 100 000 kronor vardera.

– Vi delar ut priset i ICA-handlarnas anda. ICAs grund är lokala entreprenörer som driver cirka 1300 ICA-butiker runt om i Sverige. De har alla ett starkt engagemang för sitt närområde där de verkar och därför är entreprenörskap viktigt för hela ICA. Årets entreprenörspris kommer gå till två personer som jobbar i samma anda, till dem som vill förändra Sverige till det bättre, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

Nytt för i år är priskategorin Årets hälsoentreprenör, medan kategorin Årets lokala hjälte delas ut andra året i rad. Årets lokala hjälte går till en person som bidragit till positiv utveckling i sitt närområde. Det kan handla om någon som till exempel bidrar till att orten hålls levande och skapar arbetstillfällen eller arrangerar en festival som engagerar hela orten.

Årets hälsoentreprenör går till någon som har skapat ett företag som främjar och inspirerar till god folkhälsa. Det skulle kunna vara kan handla om en innovativ och hälsosam livsmedelsprodukt, ett nytt sätt att få människor att röra på sig, verktyg för att få mer kunskap om sin hälsa eller att undvika stress.

Pristagare väljs både genom en öppen omröstning på icagruppen.se samt av en namnkunnig jury bestående av Prins Daniel, Ashkan Pouya, entreprenör och styrelseordförande för Serendipity Innovations, Sara Rosengren, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, Anders Källström vd Lantbrukarnas Riksförbund, Mai-Lis Hellenius, professor och överläkare Karolinska Institutet, Linda Holmström, ICA-handlare från Nyköping och Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

Vinnarna 2018 var: Anders Åkerberg som startat Skedvi Bröd, och Max och Allen Mohammadi som startat healthtech-bolaget Hippogriff.

Priset delas ut den 9 april 2019 i Stockholm, och vem som helst kan nominera en entreprenör som förtjänar att uppmärksammas på: www.icagruppen.se/entreprenorspriset

För mer information:

ICAs presstjänst: telefon: 010 422 52 52

Med fokus på mat och måltider är ICA Sverige den ledande dagligvaruaktören i Sverige. De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA Sverige se icagruppen.se.

Taggar: