ICAs insamling till Rosa Bandet gav drygt 54 miljoner kronor

ICA Gruppen har tillsammans med sina kunder samlat in 54,4 miljoner kronor till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.

ICA
I år blev ICA-butikerna än mer rosa i insamlingen till Rosa Bandet-kampanjen. Totalt genererade ICA och ICA-butikernas insamling 47 miljoner kronor till svensk cancerforskning.

– Det är fantastiskt att se vilket engagemang som finns ute i butikerna och hos våra kunder. ICA har stöttat Cancerfonden sedan 1950-talet och Rosa Bandet-kampanjen sedan starten 2003 och det känns mycket bra att tillsammans bidra med så mycket medel till svensk cancerforskning, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

ICA är huvudpartner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj och under oktober fick flera varor en rosa skepnad till förmån för cancerforskningen. I år hade ICA ett rosa sortiment med närmare 100 olika produkter där varje produkt bidrog med mellan 50 öre och 10 kronor till Cancerfonden och svensk cancerforskning. ICA Banken bidrog med 100 000 kronor och bankens kunder kunde skänka pengar via en gåvoknapp.

Apotek Hjärtat
Apotek Hjärtat har tillsammans med sina kunder samlat in 7,4 miljoner kronor till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj under oktober. Förutom att sälja det rosa bandet, där samtliga intäkter går till Cancerfonden, såldes 35 rosa varor där två kronor per såld produkt går till forskningen.  Apotek Hjärtat har även drivit initiativet #rakarosa som byggde på ett rosa rakskum speciellt framtaget för årets Rosa Bandet-kampanj. För varje upplagd bild på ett rakat ansikte skänkte Apotek Hjärtat tio kronor till den livsviktiga svenska cancerforskningen.

– Engagemanget har varit fantastiskt, både bland kunder och medarbetare. Vi hade höga ambitioner för årets insamling och vi nådde målet. Det ger oss möjlighet att bidra till den viktiga forskningen för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer, säger Anders Nyberg, vd på Apotek Hjärtat.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: 010 422 52 52

ICA Gruppen AB (publ) är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. I koncernen ingår även Hemtex. För mer information se icagruppen.se

Taggar: